2007. október 30., kedd

PSSZT! - Matt Stuart képei

Matt Stuart angol fotográfus az emberek mindennapi életét fotózza. A képek érdekessége, hogy olyan nézőpontot választ amellyel a fotó egész más értelmet nyer.

2007. október 29., hétfő

Néhány szó az expozíciós módokról

Manapság minden fényképezőgépen találhatunk program módokat, nem árt, ha tudjuk mit is vezérlünk akkor amikor a tárcsát az egyes állapotokba forgatjuk.



Portré


A mélységélesség csökkentése céljából a gép a lehető legnagyobb rekesznyílást választja, amely az adott fényviszonyok között lehetséges. Általában ilyenkor automatika vezérli a vakut is és be van kapcsolva a vörös szem csökkentés is.

Tájkép


A mélységélesség növelése céljából a lehető legkisebb rekesznyílást választja az automatika.

Sport


A mozgás befagyasztása érdekében a legkisebb zársebességgel dolgozik a fényképezőgép. Általában nem lehet vakuval együtt használni.

Éjszakai


Hosszú záridő, általában vakuval kombinálva, hogy az előtérben álló személy éles legyen és a háttérből is elég fény essen be.

Makró


Hosszú záridő, általában vakuval kombinálva és közepes blendeállás, hogy a háttér elmosódott legyen. A közeli képek esetén mindig kisebb a mélységélesség.

2007. október 27., szombat

2007. október 25., csütörtök

GIMP beépülő modul képek fekete fehér konverziójához

Serge Mankovski készített egy script-fu markót GIMP-hez, mely segítségével könnyen készíthetünk különböző filmekre jellemző karakterisztikájú fekete-fehér képeket, megfejelve digitálisan utánzott színszűrők alkalmazásával.



Egyéb anyagok:
Színes képek fekete-fehér konverziója GIMP segítségével
Fekete fehér filmek szimulációja

2007. október 19., péntek

Silicosaur PhotoFX

A Silicosaur PhotoFX olyan GIMP makrók (script-fu) gyűjteménye, melyekkel a filmes korszakból ismert hatásokat szimulálhatunk egyetlen kattintás segítségével. A csomagban jelenleg 3 féle film és egy előhívási eljárás szimulációja szerepel.

2007. október 18., csütörtök

Polaroid Gallery - Nyílt forrású flash webgaléria

A Polaroid Gallery egy flashben működő képgaléria alkalmazás, mely a képeket és a hozzájuk tartozó szövegeket egy XML fájlból vagy egy Flickr feedből képes venni.

2007. október 16., kedd

Az első fénykép

A világ első fényképét Joseph Nicéphore Niépce készítette 1828 körül 20 × 25 cm olajozott bitumenre. A kép érdekessége, hogy a 8 órás expozíciós idő miatt a nap a ház mindkét oldalát megvilágította. A kép címe: Kilátás egy Le Gras-i ablakból.

2007. október 11., csütörtök

Randall Levensaler

Randall Levensaler az egyesült államok nyugati felében utazgat és készít - főleg outdoor sportokról - fotókat. Azon felül, hogy a képek szépek figyelemre méló az oldal szép designja is.

2007. október 8., hétfő

Kereszhívás hatás létrehozása GIMP-pel

A kereszhívás - angolul cross processing - egy olyan fotó előhívási eljárás, amikor nem az adott film típusnak megfelelő kémiai anyagokkal hívják elő a filmet. Például amikor egy színes negatív filmet E-6-os előhívó anyaggal hívnak elő és így egy narancs tónusú pozitívot kapnak.

2007. október 3., szerda

CCD a film ellen

Felbontás



A digitális érzékelők apró félvezető alapú szenzorokból állnak. Azt, hogy hány képpontból áll az általuk adott és a gép által kiolvasott kép megapixelben szokás megadni. Egy 6Mpixeles fényképezőgép 3000x2000 képpontból álló képet ad.

A film esetén nem ilyen egyszerű a helyzet, hiszen ott a fényérzekény anyag molekulaszerkezete határozza meg a "képpontok" számát. Ráadásul gyártási okokból az érzékenyebb filmek nagyobb granulátumokat tartalmaznak, vagyis az ISO 100-as film felbontása nagyobb mint az ISO 400-asé. Nagyjából azt lehet mondani, hogy egy jó minőségű 36mm-es filmkocka 7-16 Mpixel felbontásnak felel meg.

Eddig tehát nagyjából döntetlen.

Jel zaj viszony



A mérések azt mutatják, hogy a digitális kameráknak lényegesen jobb jel zaj arányuk van mint a filmeknek. Ez egészen odáig megy, hogy egyes professzionális kamerák gyakorlatilag a kvantummechanikai törvényei által megszabott elméleti határon teljesítenek ebból a szempontból.

Dinamika tartomány



A legenda szerint a film dinamikáját meg sem tudja közelíteni a digitális gép érzékelőja. Sajnos a mérések szerint ebben a pontban is a szenzor győz, kb. kétszer akkora intenzitás átfogása van mint a filmnek. Vagyis amig a film 5-7 fényerőnek megfelelő értéket képes átfogni addig a szenzor 11-et.

Tisztítás



Amíg a tükörreflexes filmes gépen csak optikák igényeltek tisztítást addig - mivel a digitális gépek érzékelője a filmmel ellentétben egy helyben van - manapság már a szenzorok is. Ezt a gyártók próbálják mostmár mindenféle a masinába épített módszerrel megoldani, több kevesebb sikerrel. De minden szenzoron van szennyeződés. Még azon is ami épp most esett át tisztításon.

A legjobb, ha nem foglalkozunk vele és adunk egy pontot a filmes kamerának.

Előhívás, retusálás, nagyítás



A régi szép időkben még otthon a fürdőben világított a pirosra festett izzólámpa és fekete-fehér nagyításokat csináltunk. A színes képeket már nem lehetett otthoni környezetben előhívni és nagyítani.

Ez a pont feltétlenül a digitális gépé.

Ár, teljes bekerülési költség



A digitális váz kb. 8-10szer annyiba kerül mint egy filmes és nagyjából az előhívás költségét lehet megspórolni. Ami azt jelenti, hogy nagyjából 5-600 tekercs film vagyis 15000-20000 expozició után már olcsobb a digitális.

Ebben a pontban nincs egyértelmű győztes, de amatőr szinten elég nehéz 600 tekercs filmet elexponálni - főleg, hogy a filmes időkben még megnézte az ember, hogy mit fotóz.