2008. január 31., csütörtök

Hogyan készülnek az objektívek lencséi?

Az itt következő videó angol nyelvű, de lehet rá vadászni a magyar Discovery Channel műsorán, hátha adják. Addig is megnézhetjük, hogyan készülnek az objektívek.

2008. január 29., kedd

Dpreview - Már objektív tesztek is

Aki fotózással foglalkozik, minden bizonnyal találkozott már a dpreview site nevével. A site mértékadó forrása a kamerák megitélésének a kompaktoktól a profi tükörreflexesekig. Most egy eddíg fájó hiányt pótolnak a szerkesztők és ezentúl objektív teszteket is végeznek.

photoDiary - Flash alapú, ingyenes fotóblog szoftver

Alessandro Ronchi készített egy Flash alapú fotóblog szoftvert, melynek érdekessége, hogy a képekhez fűzött megjegyzések sárga cetlik formájában jelennek meg. Az adminisztrációs felület PHP programozási nyelven készült. A program nem üzleti célra ingyenesen használható a megfelelő creative commons felhasználói feltételek betartása mellett.

2008. január 27., vasárnap

Fénysátor tárgyfotókhoz házilag 10 perc alatt

Nem szeretnék reklámot csinálni, de ez az összeállítás az IKEA-ban robbant ki a fejemből ezért a fotókartonon kívül minden hozzávaló ott kapható és szétszerelés után rendeltetésszerűen is használható (és még az asszony is örül) .

Szóval a hozzávalók:
  • 1db FLAJ tárolódoboz
  • 4db DINGE csíptetős spotlámpa
  • 4db GLÖDA E14 25W-os ízzó (2 csomag)
  • 1db fotókarton háttérnek bármilyen színű (én fehéret használtam)
  • 2db fehér A4-es lap (ez a leggyengébb pontja az összeállításnak, de hát ez úgyis a barkács rovat)
  • és végül 1db 9V-os elem, hogy legyen mit fényképezni, plusz a gitárból is pont kifogyott.

Ez így összesen kijön 3500Ft-ból (elem nélkül).

Az elkészítés borzasztó egyszerű, csak le kell vágni a fotókartonból egy megfelelő méretű darabot és az egyik felét két lámpa gyors szorítójával a tároló doboz tetejéhez a másik felét a másik két lámpa gyorsszorítójával a láda aljához rögzíteni. Mivel a láda átlátszó műanyagból van célszerű az oldalába két fehér A4-es lapot tuszkolni és arra világítani a két felső lámpával.



Nem egy profi felszerelés, de kisebb tárgyakat szerintem megfelelő minőségben fotózhatunk le a segítségével, mondjuk egy internetes aukcióra.

2008. január 24., csütörtök

Az Adobe Photoshop Lightroom alapvető előhívási funkcióinak áttekintése

Fehér egyensúly beállítása


A fehér egyensúly beállítási lehetőségeiről már korábban megemlékeztem. Ennek a cikknek az elolvasása után - és természetesen - a fehér egyensúly beállítása után léphetünk is tovább.

Automatikus tónusbeállítás


Mielőtt elkezdenénk kézzel beállítgatni ezt-azt, tegyünk egy próbát az Adobe Photoshop Lightroom automatikus tónusbeállítás gombjával. Ez általában kielégítő eredményt ad megszabadítva bennünket egy sor kézzel elvégzendő beállítástól, de legrosszabb esetben is valamiféle alapértéket biztosít a későbbi kézi beállításokhoz. Fontos tudni azonban, hogy az automatikus beállítás a kép tónustartományát ki fogja terjeszteni a lehetséges tónustartományra és általában expozíció korrekciót is magában hordoz, ezért az alapjában véve sötét képeket, mint például az éjszakai tájképek, túl fogja világosítani. Ebben az esetben nyugodtan vonjuk vissza a műveletet a CTRL+Z vagy a History palettán való kattintással.

Expozíció korrekció


Az expozíció korrekció beállításhoz külön csúszka áll a rendelkezésünkre. Ha használtuk az automatikus korrekciót ez az érték valószínűleg már nem 0 lesz, de bátran átállíthatjuk. Ha a csúszkát jobbra húzzuk 2 fényértéknyi túl-, balra húzva maximum két fényértéknyi alulexponálást érhetünk el. A helyes beállításokhoz ellenőriznünk kell, hogy képünk mind a csúcsfények mind az árnyékok vonatkozásában megfelelően részletgazdag maradt-e. Szerencsére az Adobe Photoshop Lightroom mind a bebukás mind pedig a kiégés tekintetében képes információt szolgáltatni nekünk. Ha a csúszka húzása közben lenyomva tartjuk az ALT (Mac esetén a Command gombot) piros színnel jelzi a kiégett és kék színnel a bebukott területeket. Ugyanezt a hatást érhetjük el a hisztogramon a kis felfelé mutató nyílra kattintva.



Fontos, hogy nem feltétlenül baj, ha egy terület a képen kiégett, vagy bebukott, hiszen, ha egy naplementés képen a nap kiég, hát nem nagy baj, úgyse voltak részletek amiket meg kell különböztetnünk egymástól. Hasonlóképp egy éjszakai tájképen a felhőtlen égbolt is nyugodtan lehet fekete (ha a csillagok nem azok:-)

Tónus korrekció


Ha beállítottuk a megfelelőnek ítélt expozíciót, további módosításokra van lehetőségünk. Az Adobe Photoshop Lightroomban a kép tónusát két csúszka segítségével lokálisan is változtatni tudjuk. A Fill lights az árnyékok, míg a Recovery a csúcsfények tartományokban segít képünket részletgazdagabbá tenni, vagyis lehetőségünk van mondjuk az árnyékok tónustartományának kiterjesztésére, így részletek visszanyerésére a kép legsötétebb tartományában.

Ezen felül kézzel is állíthatunk a kép tónusgörbéjén az csúcsfények, világosak, sötétek és árnyékok csúszkáinak segítségével.



Érdekessége az Adobe Photoshop Lightroomnak, hogy sok egyéb lehetőséget is biztosít a tónusgörbe módosítására. Lehetőségünk van a hisztogram húzkodásával és a tónusgörbén felvett pontok mozgatásával is befolyásolni a tónusgörbét.

Brightness, contrast, vibrance


Legvégül állítsuk be a teljes kép fényerejét és kontrasztját a megfelelő csúszkák segítségével. Érdemes még még megemlíteni a Vibrance nevű csúszkát, amellyel a színtelítettség állítható úgy, hogy azoknak a színeknek a színtelítettségét növeli jobban, amelyeknek kisebb volt. Portrék esetén ezzel a csúszkával a bőrszín kisebb változtatása mellett a szem jobban kiemelhető.

Image Stabilizer készítése házilag

Ahogy azt már korábban írtam egyszerű eszközök segítségével, olcsón készíthetünk kis méretű állvány helyettesítőket házilag. Most itt egy videó is, hogy könnyebben le tudjuk gyártani.

Adobe Photoshop Lightroom Súgó Központ

Az Adobe beindította a Photoshop Lightroom webes súgóközpontjának béta verzióját. Az oldalon tematizálva rengeteg információt és tippet találhatunk a program használatával kapcsolatban.

2008. január 23., szerda

A Kongresszusi Könyvtár képei a Flickren

Az Egyesült Államok Kongresszusi Könyvtára több mint 3000 fotót tett közzé a Flickren. A képek a 10-40-es években készültek és egy színes és egy fekete fehér galériára vannak felosztva. Jó böngészést!

2008. január 22., kedd

Makro előtétlencse készítése házilag, leselejtezett távcsőből

Ha valakinek van otthon egy szétszedhető távcsöve, hirtelen két viszonylag jó minőségű előtét lencsére is szert tehet. A következő videón látható eljárás azért egy-két fokkal gányabb, mint a majdnem házilagos megoldás.

2008. január 21., hétfő

A fényképezőgép gyártók oktató központjai

a legtöbb fényképezőgép gyártó fenntart a termékeihez kapcsolódóan webes oktató központokat, ahol olyan tippekre is akadhatunk, melyek csak a mi gépünkről szólnak, ezért érdemes üres időnkben felkeresni kameránk gyártójának oktató központját.

Ingyenes RAW konverter programok

dcRaw


Minden szabad szoftveres RAW konverterek Ősatyja. Egy rövid mintegy 8000 forráskódsorból álló, igen nagy tudású parancssoros RAW konverter, mely az írója szerint jobb eredményt produkál a gyári RAW konvertereknél is. A legtöbb ingyenes RAW konverter erre az alkalmazásra épül.

Raw Therapee


A RAW Therapee - melyet Horváth Gábor jegyez - egy Windows és LINUX alatt is működő a dcraw-ra épülő RAW konverter alkalmazás. Több száz fényképezőgép RAW formátumát ismeri és bélyegképek formájában képes a könyvtár tartalmát is megjeleníteni. Tudása nagyjából megegyezik a Canon Digital Photo Professional nevű programjáéval.



UFRAW


Az Unidentified Flying Raw (UFRaw) egy mind GIMP pluginként, mind önállóan futtatható alkalmazás, mely a RAW konverzióhoz a dcRaw-t használja, így több száz féle kamera formátumát tudja kezelni. Van futtatható változata Windows, LINUX, és Mac OS X operációs rendszerhez is.


Rawker


Ez a szerszám, ahogy mottójából is látszik, az egyszerű kezelhetőség jegyében készült. Érdekessége, hogy a konverzióhoz az Apple beépített Quartz könyvtárát vagy a dcRaw-t is képes használni. Csak Mac OS X alatt működik.


RawView


A RawView Javában megírt platformfüggetlen RAW nézegető és konverter program. Futtatható Mac OS X, Linux és Windows operációs rendszeren is.

2008. január 20., vasárnap

6 megapixel a legjobb kompromisszum

Egy német független kutatócsoport szerint, egyáltalán nem biztos, hogy minnél több megapixeles gépünk van, annál jobb képet is kapunk. Az ok rendkívül egyszerű, ha több érzékelő kondenzátort zsúfolnak ugyanarra a helyre, az egyes kondenzátorokra kevesebb fény esik és ez megnöveli a kép zaját.

A kutatók szerint egy kompakt kamerába szerelt érzékelő esetén a 3µm-es érzékelőméret azaz kb. 6 megapixel adja a legjobb eredményt. Egy ASP-C szenzorral szerelt digitális tükörreflexes gép esetén ez az érték 37 megapixel, full frémes gép esetén pedig 96 megapixel, úgyhogy a MARK III-mat nem kell azért messzire hajítania annak akinek van :-)

2008. január 19., szombat

Szintek (Levels) használata

Ahogy azt az előző bejegyzésben írtam két alapvetően fontos képmódosítási lehetőség van a jobb képszerkesztő programokban a görbék (curves) és a szintek (levels). Most a szintek beállítását fogjuk megvizsgálni közelebbről.

A szintek beállítása matematikailag egy másik transzformáció, mint amiről a görbék esetén beszéltünk. Itt gyakorlatilag arról van szó, hogy a kép legvilágosabb és legsötétebb pontját tudjuk megjelölni és a program ezt fogja az egész lehetséges - 8bites színmélység esetén színkomponensenként 0-255-ig terjedő - tónustartományra kiterjeszteni.

Ha képünk nem tartalmazott sem a sötét sem a világos tónusokból sokat, a szintek állításával nagyobb kontraszt érhető el, ha sötét tónusú képünk volt kivilágosognak a csúcsfények.

Általában a fehér és a fekete értékének beállításán kívül még egy lehetőségünk van, a szürke pont beállítása. Gyakorlatilag ezzel állítjuk be, hogy a csúcsfények vagy az árnyékok kapjanak nagyobb tónustatományt.



Természetesen a szintek beállítása nem csak a fényerőre, hanem az egyes szíkomponensekre is megtehető külön-külön, de ilyenkor szinte bizonyosan nem szíhelyes képet fogunk kapni.

A szintek beállításánál két fontos dologra kell figyelnünk, a kiégés és bebukás lehetőségére és a poszterizáció jelenségére. Ha nem vigyázunk a csúszkák tologatásakor előfordulhat, hogy csúcsfények nagy része egyszínű fehér lesz, ugyanúgy mint egy rosszul exponált fényképen, vagy fordítva az árnyékos részek lesznek egységesen feketék.

Poszterizáció az a jelenség amikor a tónusátmenetben olyan nagy ugrások vannak, hogy azt már diszkrét - egymástól jól elkülönülő - tónusoknak erzékeljük nem is átmenetnek.

2008. január 16., szerda

Görbék (Curves) használata

Gyakorlatilag minden komolyabb fotóretusáló és képszerkesztő programban megtalálható a szintek és a görbék beállításának lehetősége. Ha megértjük ezek használatát sokkal tudatosabban leszünk képesek bizonyos módosítások végrehajtására. Ebben a cikkben a görbék használatát fogjuk megvizsgálni.

Mi a különbség az expozíció korrekció és a fényerő állítás között?

Aki már dolgozott RAW képekkel, bizonnyal elgondolkodott rajta, hogy miért lehet a RAW kidolgozó programokban külön állítani expozíció korrekciót és fényerőt (brightness). Minden bizonnyal van különbség a két algoritmus között, különben nem lenne külön csúszka rá (hacsak nem a marketingesek külön kívánsága volt).

Nos az alapvető különbség az, hogy a fényerő beállítása csak eltolja az értékeket - vagyis ha világosítunk akkor a feketéből szürke lesz, míg az expozíció korrekció egy ennél lényegesen bonyolultabb algoritmusra épül, így jobb minőségű képet produkál. Sokféle algoritmus létezik, de mindegyikben az a közös, hogy a fekete és fehér pontok megmaradnak, vagyis nem csak egyszerűen eltolja a hisztogrammot, hanem valamilyen módon - számítások alapján - pótolja a kieső részleteket. Így a sötétek és a világosak is részletgazdagok maradnak.

Hogy láthassuk a különbséget készítettem egy jól és egy egy fény értékkel alul exponált képet, melyet expozíció korrekció és fényerő beállítással javítottam.

Az eredeti kép:



Az expozíció korrekcióval javított:



A fényerővel szemre beállított:



Látható, hogy az első két kép között gyakorlatilag semmi - vagy szemmel észre nem vehető különbség van, míg a harmadikon a feketék erős sötétszürkébe mentek át.

2008. január 14., hétfő

Száguldó autó fényképezése házilag

Aki azt gondolja, hogy egy jó, vagy érdekes kép elkészítéséhez milliós felszerelésre van szükség, nagyot téved. Sok esetben csak egy jó ötlet és egy kamera, no meg némi kiegészítő berendezés például állvány szükséges.

2008. január 13., vasárnap

Tippek használt fotóscikkek kereséséhez

A fotózás drága mulatság és nem feltétlenül éri meg mindig a legújabb dolgokat megvásárolni. Jó állapotú mások által levetett, nem sokat használt fotós cikkek sokszor sokkal olcsóbbak mint az újak és lehet, hogy igényeinket kielégítik.

Lássuk tehát hol lehet utánanézni ezeknek a cikkeknek.

Pixinfo apró


Személyes kedvencem, mivel az apróhirdetésekhez rss feed is tartozik, így nem kell naponta meglátogatni az oldalt, csak ha érdekesnek tűnő hirdetést látunk.

Egyéb hirdetési oldalak


Ha az éppen aktuális kínálatra vagyunk kíváncsiak körülnézhetünk az Index fórumon, az Expressz fotó és videó témájában, vagy a Startapró oldalain esetleg a mediabazar.hu-n

Használt cikk kereskedések


Ha kereskedőt keresünk mert jobban megbízunk benne, nézzük meg mit ajánl az Opticam vagy a Soós kereskedés.

Aukciós oldalak


Végezetül a legbátrabbaknak ajánlom a vatera vagy - főleg német nyelvtudás birtokában - az ebay osztrák és német oldalait. Ezeken a siteokon licitálhatunk az egyes cikkekre, tehát remélhetőleg olcsóbban juthatunk hozzájuk, de mivel kipróbálni nem áll módunkban, nagyobb a rizikó is.

Mindenképpen nézzük meg, hogy az eladó milyen értékelést kapott az előző vásárlóktól, illetve, az ebay esetén, hogy Magyarországra vállal-e postázást.

Ez a cikk, természetesen nem teljes lista, várom a kiegészítéseket hozzá megjegyzésben.

2008. január 12., szombat

2007 legszebb képei a Nature Photographers Online Magazine szerkesztői szerint

Vissza kicsit 2007-be. Akit érdekel a természet fotózás feltétlenül nézze meg, hogy a Nature Photographers Online Magazine szerkesztői melyik képeket válogatták be a legjobbak közé.

2008. január 8., kedd

Erik Almås - Képek darabokból

Erik Almås dán - talán leginkább - alkalmazott képzőművész, digitális képeket készít fotók és szoftverek felhasználásával. Aki kíváncsi egy kép születésére megtekintheti az F stopon és a képeket művész weboldalán.

És végül egy érdekes story a kispadon.

Olcsó játék álmatlanságban szenvedőknek

Mit tegyünk, ha az éjszaka közepén ránk tör a fényképezhetnék? Sötétítsünk be teljesen, vegyünk elő egy állványt - vagy tegyük le a fényképezőgépet az asztalra - szerezzünk valami fényforrást (cigarettaparázs, öngyújtó, fejlámpa, karácsonyfa izzó) és rajzoljunk vele.

A fényképezőgépet a fényforrás erejétől függően állítsuk 15, 30s expozíciós időre és kísérletezzük ki a megfelelő blendenyílást. A három ledes fejlámpához 16- os blendét és 15s-ot használtam. Tegyük a gépet önkioldóra szaladjunk a helyünkre és rajzoljunk. Ismételjük ezt mindaddig míg a kívánt eredményt el nem érjük vagy el nem tudunk aludni végre.



Visszafelé (tükörírással) kell írni, ami rejt némi buktatót, de kis gyakorlással megtanulható. Én nem gyakoroltam eleget.



A nagyon bátrak kipróbálhatják a dolgot kifordítva is, vagyis úgy, hogy a fényforrás mozdulatlan és a kamerát hajítják el.

2008. január 7., hétfő

Casio EXILIM EX-F1 - A gyorstüzelő

A Casio ma jelentette be a EXILIM EX-F1 6 megapixeles kameráját 12x zoomátfogással. A kamera érdekessége, hogy teljes felbontásban másodpercenként 60 képkockát képes rögzíteni, de ez a sebesség a felbontás csökkentésével akár 1200 képkocka per másodpercig feltornászható. A gép Full HD filmet 1920x1080-as felbontásban 60 képkocka per másodperc sebességgel képes rögzíteni. Várható ára az Egyesült államokban 1000$ körül lesz, márciustól.

Bővebben angolul a dpreview-n, magyarul a pixinfón olvashatunk róla.

2008. január 3., csütörtök

Chris Jordan - Apokalipszis lassított felvételen

Chris Jordan amerikai fotóművész képes a csúnyát is szépen, de főleg elgondolkodtatóan ábrázolni. Az "egy amerikai önarckép" című sorozata a környezet szennyezését mutatja be oly módon, hogy láthassuk is a mértékét. Megmutatja például nekünk, hogy mennyi is egyesült államokban egy nap alatt kidobott mobiltelefonok mennyisége. Egy 150x250cm-es képen látható 426 000 db mobiltelefon elég elgondolkodtató látvány.

Az alant látható kép az "elviselhetetlen szépség" című sorozatból származik.