2008. március 29., szombat

Panoráma kép készítése huginnal - Tutorial

A pénteki workshopon nem sikerült bemutatnom a panoráma képek összerakását Hugin segítségével, ezért most pótolnám főleg Orsi, Géza és Richárd kedvéért, de remélem másoknak is hasznos lesz.

Első lépés


Letöltjük a hugint, installáljuk és elindítjuk.

(Ha szeretnénk használni a képek automatikus összeillesztését, külön le kell töltenünk az autopano vagy az autopano-sift csomagot. Ezeket azért nem adják a hugin mellé, mert szabadlmazott eljárást használnak az összeillesztéshez és így ezek nem szabad szoftverek sőt az autopano kereskedelmi szoftver is. Ebben a leírásban kézzel fogjuk összeillleszteni a kép darabjait.)

Töltsük be a panoráma kép elemeit az Egyéni képek hozzáadása gombbal.



Válasszuk ki a képet, amelyet kép közepére szeretnénk pozicionálni és kattintsunk az Ezen kép pozíciójának rögzítése gombra. Ezzel megadtuk a programnak, hogy melyik képen van a panoráma kép középpontja. Ha a középpont nem pont a kép közepén lenne, a Horgony helyének igazítása gombra és állítsuk be a középpontot.



Ezek után válasszuk ki azt a képet amihez az expoziciót igazítani szeretnénk a többi képen és rögzítsük az expozíciót az Ezen kép megvilágítottságának rögzítése gombbal.

Második lépés


Ha JPG képekkel dolgozunk a kamera és lencse fülön nem kell semmit beállítanunk, mert a program a kép EXIF információi alapján automatikusan beállítja az értékeket. Úgyhogy tovább léphetünk a következő fülre és elkezdhetjük az illesztőpontok elhelyezését. Ha bekapcsoljuk az automatikus hozzáadás jelölőnégyzetet, nem kell minden alkalommal a hozzáadás gombra kattintani, ha kiválasztottunk egy pontpárt, viszont elveszítjük annak a lehetőségét, hogy megnézhessük, a program jó helyre tette-e finomhangolt pontot.



Képpáronként legalább 3 illeszőpontot jelöljünk ki, de minnél több van - elvileg - annál jobb eredményt fogunk kapni az összeillesztéskor.

Harmadik lépés


Váltsunk át a Optimalizáció fülre és egyszerűen az alapértékek meghagyása mellett kattintsunk rá az Optimalizálás most gombra. Így a program a horgolypontok alapján kiszámolja a képek elhelyezkedését a térben.



Negyedik lépés


Váltsunk át a Összefűzés fülre. Az alapértelmezett látószög (a programban rosszul van fordítva) 360 fokos, vagyis körpanoráma, ami nem feltétlenül jó érték a mi panoráma képünkre ezért kattintsunk a Látóhatár kiszámítása gombra, ami a számolt értékeknek megfelelő látószöget fog eredményezni.

Ezek után választhatunk a leképezések közül egy nekünk tetszőt. Csak, hogy tiszta legyen én a full frame fisheye-t (Teljes keretes halszem:) választottam.


Ha szeretnénk, hogy az eredményen ne látszanak az egyes képek expoziciójábol adódó sötétebb és világosabb részek az összefűzött panorámán, TIFF-ben kell dolgoznunk és a Lágy egyesítés... jelölőnégyzetet hagyjuk bekapcsolva.

Egy kis idő múltán megcsodálhatjuk az elkészült panoráma képet (vágás nélkül JPG-re konvertálva):



Kattintás után 3000 pielx szélesben is megtekinthető.

2008. március 28., péntek

Fotózz hidat - Első budapesti fotóséta

A fotóséta nem új találmány, a világon sok ilyet szerveznek, de eddig nálunk nem volt ilyen. Vagy csak én nem tudok róla. Ezért örültem, amikor megtudtam, hogy az indafotósok szerveznek egyet a budapesti hidak témakörben.

Ha valaki nem tudná, a fotóséta egy olyan társas szórakozás, amikor emberek összejönnek és bizonyos témát járnak körbe a fényképezés eszközével. Nagyszerű alkalom, hogy fókuszáljunk egy témára és meglássuk mit is tudunk kihozni magunkból, ha nem azt fotózzuk amit akarunk, hanem valami célja van a fényképezésnek. Az egyik legjobb módja tudásunk fejlesztésnek, ha feladatot adunk magunknak, mondjuk ezen a héten szomorúságot fotózunk, a következő héten a szimmetriát vagy a fotósétán hidat. (Én a magam részéről azzal súlyosbítottam a helyzetet, hogy csak egy fix 50mm-es objektívet használtam.)

De az egyik legjobb dolog a fotósétában, hogy meg lehet nézni a többiek képeit és csodálkozni, hogy mehettem el e mellett én, hogy nem fotóztam le. Szóval az egyik legjobb módszer a tanulásra és a kellemes időtöltésre. Remélem mindenki sajnálja aki nem volt ott.



A többi képem itt, az összes kép itt lelhető fel.

Adobe Photoshop Express (Beta) - a Lightroom kisöccse

Nagy várakozás előzte meg, de végre itt van az on-line képszerkesztő alkalmazások legújabb darabja az Adobe Photoshop Express. Ez egy böngészőben futó Flash alkalmazás, mellyel feltöltött képeinket szervezgethetjük és alapvető szerkesztési munkákat is elvégezhetünk vele rajtuk.

Az eszközök működése intuitív és például a fekete fehér konverziónál több channel mixer alapértéket is kapunk, különböző színszűrők szimulálására. Nagyon jó ötlet a funkcióknál a kisméretű előkép, mely segít eldönteni, hogy a csúszkát melyik irányba is kellene húznunk.



A megszokott alap funkciók mellett a retusálási funkció érdemel említést. Az Adobe Photoshop Lightroomban megismert módszerrel egyszerűen távolíthatunk el érzékelő szennyeződést vagy pattanást egy hattintással. Egyszóval tessék kipróbálni.

2008. március 24., hétfő

Canon kitobjektív helyett - mit vegyünk százezer forint körül

Milyen is egy jó alapzoom? Először is legyen fix 2.8-as. Másodszor az összes blendenyílás és fókusztávolság esetén az optikai felbontása mind a képsarkokban mind a kép közepén legyen 2000 LW/PH körüli, vagyis tűéles. Ezen felül sem geometriai torzítást sem kromatikus aberrációt nem szeretnénk látni az általa készített képen. Az autófókusz legyen halk és iszonyatosan gyors. Kihagytam valamit? Ja igen és legyen olcsó, szinte ingyen.

Alighanem mindenki látja, hogy ez az objektív még nem került a boltok polcaira. Nos, mind az objektív készítés mind a vásárlás kompromisszumok sorozata. Lássuk miből választhatunk, ha nincs több százezer forintunk.

SIGMA 17-70mm F2.8-4.5 DC MACRO




Mindenesetre a fényerő nem fix a teljes fókusztávolság tartományban, ami azt jelenti, hogy tele állásban rövidebb záridővel kell dolgoznunk, mint nagylátószögű állásban. Ez persze csak akkor érdekes, ha nem rekeszelnénk le amúgy is, vagyis kevés fényben. A zoom tartomány talán a legjobb 28-112mm átszámítva. Ezen felül ennek az objektívnek vannak a legjobb makró képességei. Épp mostanában jelent meg a HSM motorral szerelt változat, ami gyors és halk élességállítást biztosít.

Optikai felbontása a kép közepén 1800-1900, a kép szélein 1400-1800LW/PH tartományban mozog, ami egy 4-es osztályzatnak felel meg.

Ára: kb. 80 000 Ft

SIGMA 18-50mm F2.8 EX DC MACRO




Ezen az üvegen már a EX (excelent) sorozatnak kijáró arany csík is megtalálható. Optikai felbontása is jobb valamivel mint a 17-70mm-esé. (a képszéleknél 1450-től indul, a kép közepén 1750LW/PH-nál sehol sem kisebb) viszont nagy rekesznél hajlamos a kromatikus aberrációra. Ebből a típusból - akárcsak az előzőből -szintén elérhető már HSM vagyis gyors élességállítású darab.

Ára: kb. 120 000 Ft

Tamron AF 17-50mm f/2.8 XR Di II LD Aspherical [IF]




Egyértelműen a leghülyébb nevű objektív a mezőnyben. Ezen felül azonban - bár itt ott olvasni AF problémákról egyes daraboknál - optikailag elég jó objektív. Bár 17mm-nél az átlagosnál picit nagyobb torzítást mutat, mind a kromatikus aberráció, mind a vignettálás jól kontrollált. A felbontás a képszéleken minimálisan is 1750LW/PH és a kép közepén akár 2150 LW/PH is lehet, ami nagyon jó eredmény.

Ezzel szemben az AF lassú és zajos a HSM vagy USM modellekkel összehasonlítva.

Ára: kb. 110 000 Ft

SIGMA 24-60mm F2.8 EX DG



Ez a darab kissé kilóg a sorból, már nem is gyártják, de pont ezért, néha ki lehet fogni egy-egy új darabot majdnem féláron. A zoom tartomány 38mm-nél kezdődik átszámítva, ami azt jelenti, hogy elveszítjük a nagylátószöget. Ettől függetlenül optikai tulajdonságai elég jók és mivel még filmes gépre tervezték, gyakorlatilag nincs vignettálás.

SIGMA 24-70mm F2.8 EX DG MACRO




Az előző objektív nagy tesója. Ezen a draabon sincs HSM, ami hangos és lassú zoomot jelent. Bár a zár úgyis zajt csap exponáláskor, úgyhogy lehet, hogy ez nem is akkora probléma. Optikai tulajdonságai viszonylag jók mind a képszélek, mind a kép közepének felbontása minimálisan 1700LW/PH. Geometriai torzítása és a vignettálás viszonylag kicsi.

Canon EF-S 17-85mm f4-5.6 IS USM




A mezőnyben ennek az objektívnek a legnagyobb a geometriai torzítása (szinte botrányos) és az ára is. Igaz ebben benne foglaltatik egy képstabilizátor és a halk és gyors fókuszálást biztosító USM motor is. A többi optikai tulajdonsága viszont elég jó ennek az objektívnek a képszéleken 1650, a kép közepén 1850LW/PH-tól indul a felbontás.

Ára: 140 000 Ft

Zárszó


Mindenkinek javaslom ezek után, hogy ne ezek alapján válasszon, hanem menjen el egy boltba, próbálja ki az objektíveket és vegye meg azt amelyiknek a rajzolata a legjobban tetszik. A gyártási eljárásokból adódóan az azonos típusú objektívek között is nagy szórás lehet képminőségben. Az értékeknek és egyéb adatoknak és tesztképeknek utána nézni a http://www.photozone.de/Reviews/ oldalon lehet. Egyéb tippek itt olvashatóak.

2008. március 21., péntek

Film készítése digitális tükörreflexes géppel

Ross Ching készített egy - engem - a Kizökkent Világra vagy a Barakkára emlékeztető kisfilmet Electric 2.0 címmel. Mind a film, mind pedig a blogbejegyzésben található werk képek érdekesek. A filmek lejátszásához Quicktime szükséges, viszont HD minőségben is rendelkezésre áll, igaz így 359.6 mb.


Sajátos válaszok a Dove kampányára

A Dove készített annak idején egy kampányfilmet, amelyben egy hölgyből varázsolnak supermodellt. A kampánynak az volt a célja, hogy felhívja a figyelmet arra, hogy a közizlésnek lassan már semmi köze a valódi emberek kinézetéhez. És persze, hogy a termékeiket népszerűsítse. Ettől aztán beindult az emberek fantáziája és különféle paródiákat készítettek.

Az eredeti




Csirkefarm




A pasis inverz




Köszönet a tippért Albinonak.

2008. március 17., hétfő

Adobe Photoshop Lightroom 1.4 - mégsem

Tom Hogarty a Lightroom Product Managere szerint bizonyos "problémák" miatt ideiglenesen eltávolították a 1.4-es frissítést az Adobe letöltőcentrumából. Ha valaki upgrade-elt már, az 1.3-mas upgrade telepítésével visszaállhat a korábbi verzióra.

2008. március 15., szombat

HDRI - Nagy dinamika tartományú képek készítése (összehasonlító elemzés)

Alátámasztandó korábbi véleményem a HDRI képek hasznosságáról készítettem egy kis tesztet. A több képből álló HDR kép előállításához álványra rögzített gépről expozíció sorozatot készítettem 2 FÉ lépésközzel. Az egy képből készült HDRI-hez a jól exponált képet használtam. A képeket az FDRTools Basic változatával minden beállítást alapértéken hagyva készítetem el.

A jól exponált kép


Az összehasonlítás elvégzéséhez először vessünk egy pillantást a jól exponált képre. Mivel minden képet RAW-ban készítettem el az itt látható képet - szintén mindent alapértéken hagyva - Digital Photo Professional-lal konvertáltam jpeg-é.



HDRI egy képből


Mivel a digitális fényképezőgépek dinamika átfogása nagyobb mint a 8 bites színmélység, amelyet a megjelenítők képesek álfogni. A fényképezőgépek érzékelői 12-14 bites színmélységgel dolgoznak, mely színinformációk a RAW képekbe be is kerülnek. Ezért elvileg lehetséges egyetlen RAW képből is HDR képet készíteni. Lássuk, hogy fest.



HDRI három képből


Ebben az esetben az expozició sorozat elemei lesznek a HDRI nyersanyaga. Az alulexponált kép elvileg több sötét, míg a túlexponált több világos részletet tartalmaz. Ennek a három képnek a dinamika tartománya tehát nagyobb mint a jól exponált RAW képé, amit a szoftver láthatólag ki is használ és lényegesen részletgazdagabb képet generál.



Ítélet


Egy bizonyos, az egyetlen képből készített HDRI a vesztes. Az expozíció korrekcióval készült kép valóban részletgazdagabbnak tűnik, de ezzel együtt kevésbé természetes is. Szóval nálam mindenképpen az egyszerű, jól exponált kép győzött.

Természetesen, az ítélet kizárólag erre a képre és az alapbeállításokra érvényes és örömmel venném, ha bárki jobb HDR képet tudna készíteni ebből az alapanyagól.

Nem létező képek - Mátyási Gábor

Mátyási Gábor weboldalán olyan tárgyakat láthatunk tökéletesen lefényképezve, amelyek a valóságban a fotó elkészültéig nem léteztek. A szabadidejében fogorvoslással foglalkozó fiatalember hatalmas képzelőerővel rendelkezik és minden szürreális kép a maga valódi realitásában létezik a műteremben. Elsőre lehet, hogy hihetetlen, de a képek nem Photoshoppal készültek.

2008. március 10., hétfő

HDR (Nagy dinamikatartományú képek) - vélemény

Mostanában - úgy tűnik - egyre divatosabb HDR képeket készíteni. Ebben a blogban is foglalkoztam ezzel a témával jó párszor, legutóbb egy lengyel fotográfusképeivel. A Smashing Magazine pedig épp ma közölt egy összefoglalót 35 szerintük legszebb HDR fotóról.

A probléma ezekkel a képekkel az, hogy olyan 32 bites megjelenítőkhöz készültek, amelyek jelenleg nem léteznek, ezért amit látunk belőlük, az koránt sem az mint az információtartalmuk. Mivel a monitoraink általában 8 bites színmélységgel dolgoznak, teljesen felesleges ezekre a megjelenítőkre HDR képeket csinálni. A legtöbb amit elérhetünk, hogy érdekes - esetenként szürreális - színhatások jönnek létre a konverzió után. Ezt azonban sokkal jobban kézben tarthatjuk, ha eleve 8 bites képekkel dolgozunk. Nagyon jó példa erre Soffia Gisladóttir munkája.

2008. március 9., vasárnap

Ráncok eltávolítása javítóecset segítségével GIMP-ben

E heti videónk a javítóecset kezelését mutatja be. Ez az eszköz megtalálható mind az Adobe Photoshop, mind a GIMP eszköztárában. Használatuk is nagyjából azonos, hasonlatos a klónozó eszközhöz, vagyis meg kell az eszköznek mutatni, az CTRL (Photoshop esetén ALT) billentyű lenyomása mellett az ép bőrterületet, majd festeni a javítandó felett.

2008. március 4., kedd

Hülye kiegészítők agyament fotósoknak - MonsterPod

Ha már végképp nem tudjuk mire költeni fölösleges pénzünket mindenképpen vásároljunk egy MonsterPodot a photojojo-tól. Ez az elmés szerkezet tetszőleges felületre odatapad. Már ha rá merjük rakni a kameránkat.

33 dollárért a hülyének is megéri :-)

2008. március 3., hétfő

Vágási segégvonlak használata GIMP-ben

Képeink kompozíciójának korrigálására a legegyszerűbb eszköz az, ha készítünk egy jól komponált képkivágást. Sok szoftver - mint pl. az Adobe Photoshop Lightroom - rendelkezik vágási segédvonalakkal melyek segítségével már a vágó eszközben láthatjuk, hogy egyes kompozíciós szabályoknak hogyan fog megfelelni a képkivágás.