2008. június 28., szombat

Indafotó fotóséta ismét

Nagyjából egy hete, de lehet hogy kettő, írtam arról, hogy Kopaszi gát és környéke mennyire jó fotótéma. Nos jó hír azoknak akik nem jutottak el eddig oda, hogy a következő Indafotós fotóséta éppen erre a környékre szerveződik. 

2008. június 27., péntek

15 fotózással kapcsolatos angol nyelvű blog

Néhány nappal ezelőtt arról keseregtem, hogy magyar nyelvű fotós oldalak mily kevesen vannak. Nos most összeszedtem egy csokorba 15 nagyobb angol nyelvű blogot, azoknak akik bírják a nyelvet. 

(Azért az mond valamit az angol és magyar nyelvű blogok látogatottságának különbségéről, hogy erre a blogra kb. 50 rss olvasó van feliratkozva, míg a listán első Digital Photography School-ra 50 000.)

Node jöjjön a lista:


Ti miket olvastok a témában?

2008. június 26., csütörtök

Fotókiállítások most

Az utóbbi időben örvendetesen sok fotókiállítás nyílik Budapesten. Összegyűjtöttem itt egy párat magamnak, no és nektek.

Lélek és test


Kertésztől Mapplethorpe-ig, a fotográfia legnagyobb mestereinek szemével.
Szépművészeti múzeum, 2008. június 6 – 2008. augusztus 24.



Ezt az egy négyzetméterre eső emberek nagy száma miatt kihagytam a Múzeumok éjszakáján, de alap.

Lucien Hervé


Párizsi fotográfiák és művészportrék.
a Mai manó Ház I. emelet, 2008. július 4-től 2008. szeptember 7-ig.

Aki nem tudná - Ő is magyar volt Elkán László néven látta meg a napvilágot és közel egy éve 97 éves korában halt meg.



inFÚZIÓ


Az FFS új tagjainak kiállítása és az FFS évadzáró bulija a Holdudvarban.
2008. június 28-tól július 5-ig.

2008. június 23., hétfő

Lomográfia

A lomográfia egy sajátos életérzés, igazából csak abban hasonlatos a fotográfiához, hogy fényképezőgéppel űzik. Az egész bolondériát egy osztrák cég indította útjára és a nevet a szovjetorosz LOMO (a szmena 8M gyártója) után kapta.



A dolog lényege nagyjából a következő: menj be a tescoba és vegyél egy gazdaságos fényképezőgépet 350Ft-ért. Ha ez megvan vidd mindenhova magaddal és hagyd a gépet képet készíteni. Vagyis ne nézz bele a keresőbe, távolságot pedig ne állíts, csak exponálj. Ha elfotóztad az egész tekercset hívasd elő a filmet, majd készíts róla papírképeket. Mindeközben véletlenül se használj olyan vegyszert ami ahhoz a filmhez kell.

Látható, hogy Fortuna meglehetős befolyással van az ilyen módon készült fénykép végeredményére, főleg, ha belekalkuláljuk azt is, hogy a 350Ft-os fényképezőgépen nem kizárólag az objektív felől hatol fény a gépbe, ezért ha szerencsénk van érdekes sávokban és foltokban fényt is kaphat a filmünk.

A lomográfiának manapság is sok hódolója van többek között Gyulus aki kifejezetten jó képeket csinál hibrid technikával, ő ugyanis csak előhívatja a filmet, aztán beszkenneli és némi utómunkák után mehet is a helyére az interneten.

Egy kicsit azért én is rákattantam a dologra, de nem nagyon van már kedvem vegyszerekben turkálni, ezért gondoltam kipróbálom digitális géppel. Nos az eredmény olyan, mintha egy CD lemez hangjához digitálisan hozzáadnánk azokat a hangokat amiket a hangszedő adott a barázdában. Siralmas. Nincs benne igazán élet. Nem olyan. Éles például. Nem zajos. Egyszóval korrekt, csak én most épp nem ezt akartam.

Ennél a pontnál eszembe jutott, hogy van nálam nem annyira jó fényképezőgép is, úgyhogy megpróbáltam mobillal és csodák csodája, lényegesen jobb vagy ha úgy tetszik hitelesebb eredményt kaptam. Persze itt az utó munkán van a hangsúly, de gyakorlatilag csak a kereszthívás hatás a lényeg, egy kis vigenettálás, meg játék a kontraszttal. A végeredmény meg valami ilyesmi lesz.



A GIMP-pet használóknak javaslom a Silicosaur CrossprocessingFX és a GIMPLOMO együttes alkalmazását.

2008. június 19., csütörtök

Mi a kacsa...

Ha valaki nem ismerné a Kacsát, ő a fotósok Garfieldje. Olyan, minden napra egy három kockás képregény, fotósoknak. Az eredeti What The Duck megtalálható itt, de van magyar kivonat is a fototipp.hu-n.

Segítség portré világításhoz

A következő kis kártya segítségével könnyebben elképzelhetjük, hogy fog kinézni a modellünk, ha különböző helyekről világítjuk meg. Letölthető, kinyomtatható, tanulmányozható.

2008. június 18., szerda

Hova menjünk fotózni? - Kopaszi gát

Csak egy tipp, ha az Infópark, Lágymányosi Híd környékén jártok és nem olyan borult az idő mint amikor én voltam, érdemes kimenni a kopaszi gátra.

A Vizirendőrség épülete impozáns, de a többi épület is ízléses és a park is kifejezetten szép.


A Vizirendőrség épülete


Mivel a munkák még folynak nincs tele emberrel, nagyon nyugis sétát tehetünk egy fényképezőgéppel.


Látkép a Kopaszi gátról (HDR)

Kellemes fotózást!

2008. június 13., péntek

A kép gyors mozgatása nagyított állapotban

Retusáláskor sokszor kell 100% nagyításban dolgozni, ilyenkor pedig nincs a képernyőn a teljes kép. (Egy 6 megapixeles kép kb. 3000 pixel széles, egy átlagos monitor pedig kb. 1600 pixel széles vagyis a kép közel fele lemarad.) Ha olyan részleten is szeretnénk javítani, ami épp nincs a képen a görgető sávok segítségével odébb mehetünk, de ez elég kényelmetlen megoldás. A főbb képszerkesztő programok különböző kényelmes megoldásokat kínálnak erre a problémára.

Photoshop


Bármilyen eszközzel is dolgozunk, ha a Photoshopban lenyomjuk és nyomva tartjuk a SPACE billentyűt a kurzor átvált mancs alakúra és képet hozogathatjuk kedvünkre a látható tartományon belül.

A másik megoldás, hogy Navigator palettán a piros háromszöget a megfelelő helyre húzzuk.


GIMP



Ez a két módszer a GIMP esetén is működik, de itt van még egy lehetőség, a két görgető sáv találkozásánál a jobb alsó sarokban találunk egy ikont, melyre kattintva előjön egy bélyegkép a retusált fotóról, amely aztán ugyanúgy működik, mint a navigátor ablak.

2008. június 12., csütörtök

Magyar nyelvű fotós blogok

Sajnos a magyar valóság az, hogy ez a pici ország kevés - főleg jó - fotózással kapcsolatos blogot termel ki. Gondolom ennek az egyik oka, hogy bizonnyal lehetetlen bármilyen szignifikáns bevételt elérni ebből, vagyis valaki vagy szerelemből csinálja, vagy nem. Ennek köszönhető - gondolom, hogy a fiatalriporter is hallgat mostanában. Ettől függetlenül van azért pár érdekes és viszonylag aktív blog is amit érdemes olvasni, kettőt szeretnék kiemelni ezek közül.

Az első a pixinfó, ahol mindenféle érdekesség található, leginkább hosszabb angol nyelvű blogbejegyzések összefoglalói, linkekkel.

A második pedig a rekafotó. Rékáról már írtam korábban és legnagyobb örömömre nemrég indított egy blogot, ahol a képei készítésének titkaiba avatja be az érdeklődőket.

Angol nyelvű blogból sokkal több van, ezekről egy későbbi bejegyzésben értekezem majd. Most azonban arra bíztatok mindenkit, hogy ossza meg a többiekkel - és velem - ha tud még jó olvasnivalót a témában magyarul.

2008. június 11., szerda

RAW előhívás JPG képeken?

A korábbi provokatív stílusú bejegyzésre érkezett visszafogott megjegyzéseket ezúton is köszönöm. Volt egy megjegyzés, amely megmozdította a fantáziámat, miszerint:

Tud valaki tanacsokat adni arra nezve, hogy mikent tudnam a legjobb minoseget kihozni egy JPG kepbol? Majd ha mar ugy erzem, hogy felnottem egy "RAW-os " gephez, megigerem, hogy veszek egyet.

2008. június 10., kedd

Itt a labdarúgó európa bajnokság

Mivel most úgyis mindenki foci eb-t néz fotózás helyett ma az egyik kedvencem kerül ide illusztrációként. Lássuk hát Maradónát és az ő híres csibész gólját.



Még több lego klasszikus itt.

2008. június 6., péntek

Az expozíciós háromszög

A jól exponált kép elkészítéséhez három paramétert kell megfelelően átgondoltan beállítani. Ezek közül kettő, a záridő és a rekesz, a filmes időkben is állítható volt. A digitális korszakban ehhez hozzájött az érzékenység állításának lehetősége is, mely régebben a befűzött film tulajdonsága volt.

Mindegyik paraméter állítása valamit rontani, vagy javítani fog a képen, a jó fotós tudja, hogy a kész képen az milyen hatású lesz.

Rekesz


Ha a rekeszt növeljük csökkenni fog a mélységélesség. Ez lehet jó, ha a téma hátterét el akarjuk mosni, mondjuk portrék esetén, de lehet rossz is, ha minden részletet dokumentálni akarunk. Ezen a bukutgirl által egy dolgozó lábról készült portrén látható, a kicsi mélységélesség kiemeli a részleteket az éles részen.



Záridő


Ha a záridőt növeljük, akkor nő a bemozdulásos életlenség veszélye és a mozgó tárgyak elmosódottak lesznek. Ez megint csak lehet jó és lehet rossz is, a fénykép készítése előtt azonban célszerű eldönteni, hogy mit szeretnénk. Abban az esetben, ha a mozgást szeretnénk érzékeltetni dogozhatunk nagy záridővel is, mondjuk a mertóban 1.6s-mal, ahogy azt MarS tette a Südtirolerplatzon.



Ezzel szemben, ha meg akarjuk fagyasztani a mozgást válasszunk nagyon kicsi záridőt, mint Szefi ennél a debreceni szökőkútról készült képnél.



Érzékenység


A harmadik paraméter az ISO érzékenység. Ennek növelésével nő a zaj, ami legalább biztos nem jó. Vagyis az ISO értéket próbáljuk a lehető legkisebb értéken tartani úgy, hogy a záridő és a rekesz megfelelőek legyenek. Ettől függetlenül ne féljünk, hiszen egy jó kép esetén a zaj -még viszonylag nagy zaj is - lehet elfogadható mint például egy-egy régebbi képen, mondjuk ezen a Greta Garbot ábrázolón.



Még:
On-line mélységélesség kalkulátor
Néhány szó az expozíciós módokról

qtpfsgui - ingyenes HDR készítő alkalmazás

Azoknak akik szabad szoftvert akarnak használni HDR (nagy dinamika tartományú) képek készítéséhez, ajánlom vesszenek egy pillantást a qtpfsgui-ra. Fut Windows-on, LINUX-on és Mac OS X-en is.

2008. június 5., csütörtök

Az első scannelt fénykép

Ezt a fényképet a Luna3 űrszonda készítette a Holdról 1959-ben, kémiai módszerrel és rádióhullámok útján továbbította a földre, emberi beavatkozás nélkül. A történet elolvasható a miafenén.



Köszönet eszpee-nek és ezúton kívánok Boldog szülinapot a Kispadnak!

2008. június 2., hétfő

Urban acid szerű hatás GIMP segítségével

Réka blogjában olvashattok az Urban acid nevű Photoshop actionről, amit Ő előszeretettel használ. Mivel érdekes képi hatásokat lehet vele létrehozni, utána jártam, hogyan lehet ilyesmit csinálni GIMP segítségével.