2008. november 27., csütörtök

Megjegyzések – Szolgálati közlemény

Tisztelt interaktív olvasók!

Az utóbbi időben a blogra – a rengeteg okos és előremutató megjegyzés mellett – elkezdtek olyan megjegyzések érkezni, amelyek elrontották a kedvem, mert buta és néha rosszindulatú emberek hagyták azt a Névtelenség mögé bújva. Ezért úgy határoztam, hogy a mai naptól nem lehet névtelenül megjegyzést hagyni a fotonlogon. (Így aki el akarja cseszni a napomat legalább egy OpenID-t kell gyártson magának.)

De hamár elkezdtem, ne álljunk meg ennyinél, mert azt szeretném, ha ennek az írásnak a végére mindenki megértené, hogy szerintem milyen a korrekt magatartás amikor más – amúgy gyakorlatilag társadalmi – munkájának gyümölcséről mondunk verdiktet. Mert kedves olvasóim, azt tudnotok kell, hogy ez az oldal valószínűleg soha a büdös életben nem fogja a bele fektetett munka töredékét sem visszahozni. Igaz, nem is ezért szántam, rengeteg időt – főleg éjszakát – ennek az oldalnak a tartalommal való megtöltésére.

Természetesen nem gondolom, hogy mindenkinek egyet kell értenie velem, sőt azt sem, hogy én lennék fotográfia terén a legpallérozottabb elme Közép-Kelet Európában. Sőt mi több az ezen az oldalon az idők során felgyülemlett tartalmak – minthogy nem vagyok tökéletes – olykor tárgyi tévedéseket tartalmaznak. Ezek a tartalmak – minthogy ember rejtezik a felhasználónév mögött – olykor véleményeket tartalmaznak, mellyel természetesen nem kötelező egyetérteni, sőt mi több vitába lehet velük szállni, de anyázni felesleges, értelmetlen és ráadásul rossz szájízt is okoz.

Azt gondolom, kedves interaktív olvasók, hogy egy korrekt megjegyzés valahogy így néz ki:

A gamut az eszköz által megjeleníteni/kinyomtatni képes színek tartományát jelöli nem pedig azokat a színeket melyek nem jeleníthetők meg. Valószínűleg elírás volt...

És a legutóbbi – ami kiverte a biztosítékot, de egyáltalán nem a legdurvább az utóbbi idők névtelen megjegyzései közül – ilyen volt:

Szerintem Scott Többet fogott fényképezőgépet a kezébe mint a kedves cikk író.

Persze ezzel az erővel azt is mondhatta volna, hogy több könyvet adott el mint Te, kedves cikk író, valaha is fogsz, amiben szintén igaza lett volna. És még talán hozzá kellett volna tenni, hogy bibibi.

Csak azt nem tudom, hogy mi késztet valakit egy ilyen sor leírására? Nyilván meg szerette volna védeni tőlem Scott Kelby-t, mintha számítana neki, hogy egy világvégi középszar látogatottságú fotós blog írója mit karattyol egy olyan nyelven amit jó ha 15 millió ember ért a 6 milliárdból. Arról nem is beszélve, hogy tőlem nem kell megvédeni Scott-ot, az egyik legnagyobb rajongója vagyok, legalábbis ami a PR-jét illeti. (Hozzátenném, hogy éppen ezt írtam abban a cikkben is amire a megjegyzés jött, vagyis emberünk vagy nem tud olvasni, vagy az olvasott dolgok értelmezésével vannak gondjai.)

Végezetül, biztos sokan vannak, akiknek a fotonlog színvonala alacsony, hiszen már mindent tudnak abból amit itt lehet olvasni. Ezeknek azt javaslom, mondják le a feedet és a közelébe se jöjjenek többet az oldalnak. Ha nekik van igazuk egy idő után nem lesz a fotonlognak egyetlen látogatója sem és nyugodtan abbahagyhatom. Ha nincs igazuk, akkor a legrosszabb ami történhet, hogy én nyugodtan írogathatok, a többiek meg nyugodtan olvashatnak.

2008. november 26., szerda

2008. november 25., kedd

Szelektív deszaturáció egyszerűen – GIMP lépésről-lépésre

A mai GIMP lépésről-lépésre anyagból megtudhatjátok, hogyan lehet Sin City kinézetű képet készíteni. Aki látta a filmet bizonyára emlékszik, hogy a legtöbb jelenet fekete-fehér és vörös volt.

2008. november 24., hétfő

Átmenetes szűrő megfordítása - Lightroom egypercesek

Az Adobe Photoshop Lightroom 2 egyik nagy újítása az átmenetes szűrők alkalmazásának lehetősége volt, aminek segítségével példáula túlexponált égbe hozhatunk vissza részleteket az előtér besötétítése nélkül.

A szűrők használata elég egyszerű, csak kattintani kell a szűrő egyik szélén és elhúzni az egeret a másikig. Ha vizszintes vagy függőleges szűrőt szeretnénk akkor nyomjuk le közben a Shift billentyűt. De mi van akkor, ha rosszul számoltunk és a szűrő fordítva került a képre, vagyis a fenti példánál maradva az ég teteje lett világos és az előtér sötét? Csak meg kell nyomni az ' (aposztróf) gombot és a szűrő máris megfordul.

Színátmenetes szürke szűrő utánzása

2008. november 22., szombat

Nézet billentyű parancsok – Lightroom egypercesek

Minden szoftverben időt spórolhatunk, ha megjegyzünk pár mágikus billentyű kombinációt. Most az Adobe Photoshop Lightroom nézetekkel kapcsolatos legfontosabb billentyű parancsai következnek.

~ – Váltás rács- és nagyító nézet között
ESC – Visszatérés az előző nézetre
RETURN – Belépés a nagyító vagy 1:1 nézetbe
SPACE –Váltás a nagyító nézetben a teljes kép és a nagyított változat között
E – Belépés a nagyító nézetbe
C – Belépés az összehasonlító nézetbe
G – Belépés a rácsnézetbe
CTRL + RETURN / COMMAND + RETURN – Gyors diaporáma mód
F – Váltás a képernyőmódok között (normál, és kétféle teljesképernyős)
CTRL + SHIFT + F / COMMAND + SHIFT + F – Visszatérés normál képernyőmódba
L – Váltás a fényerőmódok között
CTRL + SHIFT + H / COMMAND + SHIFT + H – Be- és kikapcsolja a cellák extra információit

2008. november 21., péntek

Érdekes képek titka – Tippek kezdő fotósoknak

Nézőpont választás


Menj közelebb - sokszor egy jól kiválasztott részlet többet mesél a témáról mint az egész. Ráadásul Capa szerint, ha nem elég jók a képeid, nem voltál elég közel.
Mássz fel, hasalj le – keress olyan nézőpontot ami szokatlan, az mindig feldobja a képet. Az emberek szeme szem magasságban van, vagyis ha innen fotózol azt fogod megmutatni nekik, amit amúgy is minden nap látnak és úgy, ahogy azt mindennap látják. Ez pedig nem hangzik valami érdekesen.

Időpont választás


Menj vissza hajnalban vagy szürkület előtt – attól függően, hogy melyik időpontban nem süt épp szembe a nap. Ilyenkor vannak a legszebb fények.
Próbáld ki a kék órát – ami közvetlenül naplemente után van. Ilyenkor az ég még nem fekete hanem sötétkék. Állványt mindenképp vigyél magaddal.

2008. november 16., vasárnap

Szuper vágó nézet – Lightroom egypercesek

A mai szösszenetből megtudhatjuk, hogy lehet a Adobe Photoshop Lightroomban kényelmesen ellenőrizni, hogy jól fog-e kinézni a vágott kép.

Természetesen a Lightroom vágó nézete hasonlatos a Photoshopban megszokotthoz, vagyis a levágott rész kissé sötétebb lesz mint az ami megmarad. Ha egyáltalán nem akarjuk látni a levágott részt, egyszerűen nyomjuk meg az L billentyűt kétszer.


Normális vágó nézet.


A világítás tompítása a L egyszeri lenyomása után.


A világítás tompítása a L kétszeri lenyomása után. Már csak a képkivágás látszik, a felület minden egyéb eleme fekete.

2008. november 15., szombat

Fekete-fehér átalakítás (LAB) - GIMP lépésről-lépésre

A mai lépésről-lépésre dokumentum ismét egy fekete-fehér konverziós lehetőséget mutat be, ezúttal a LAB színmód használatával.

Fekete-fehér átalakítás (Gradiens térkép) - GIMP lépésről-lépésre

Még egy új sorozat indul GIMP lépésról-lépésre címen – és ígérhetem, hogy nem ez lesz az egyetlen újdonság a következő pár napban. De vissza az új sorozathoz, melyben hosszabb rövidebb dokumentumok fogják bemutatni a GIMP fényképészeti felhasználásának lehetőségeit lépésről-lépésre.

2008. november 12., szerda

RTFM - Rendhagyó könyvajánló

Ez a bejegyzés azoknak szól akik el szeretnék állítani az üzemmód tárcsát a zöld fényképezőgépről és tudják is, hogy mit jelentenek a tárcsán lévő ikonok.



Tudod, hogy a géped melyik módban, milyen fénymérési eljárást használ? Tudod, hogy melyik gombbal vagy tárcsával kell egy mozdulattal alul vagy felülexponálni a képet? Hogy állítható a vakuszinkron második redőnyre? Hogy lehet követő autófókuszra vagy manuális fókuszra állítani a gépet?

Mindezen kérdésekre megtalálható a válasz abban a műben amit a géphez adtak és jó magyar emberhez mélóan nem olvastál. Igen a használati útmutató az. Ja és üres idődben gyakorolhatod is a beállításokat, akkor nem a terepen fog kiderülni, hogy elfelejtetted, hogy kell valamit megcsinálni.

2008. november 8., szombat

Attribútumok kiosztása másképp – Lightroom egypercesek

Az előző egypercesben az attribútumok kiosztásáról volt szó. Ebben most egy másik – hasonlóan időt spóroló – módszerrel ismerkedhetünk meg.

A Ctrl (Windows)/Command (Mac OS X) + Enter lenyomására a legutolsó beállításoknak megfelelő diavetítés indul útjára a kijelölt fotókból. Így mindenféle zavaró körülménytől mentesen nézhetjük a lehető legnagyobb méretben a képeket és már csak hátra kell dőlni és a megfelelő pillanatban lenyomni a metaadatnak megfelelő billentyűt.

2008. november 7., péntek

Vízszint mérő vakupapucsba

A Brandonál kapható egy érdekes kiegészítő fényképezőgépekhez, melynek segítségével a tér minden irányában vizszintesre állíthatjuk a fényképezőgépet.



A cucc értelmes felhasználási területei:
  • olyanok számára lehet jó alternatíva, akik nem rendelkeznek az állvány gömbfejébe épített vízszintmérővel,
  • vagy kompakt gépet használnak (esetleg tükörreflexesset kompakt (LIVEVIEW) módban) így egyszerre látják a keresőt és a kockát.

Köszönet eszpee-nek a tipp megosztásáért.

Ma kilencvenegy éve...

– Tudjátok mi volt a huszadik század legnagyobb hajó katasztrófája?
– Hogy a Titanic süllyedt el nem az Auróra.

2008. november 6., csütörtök

Zászlók, csillagok gyorsabban - Lightroom egypercesek

Ma Lightroom egypercesek címmel új sorozat indul útjára. Ebben a sorozatban, reményeim szerint egy sor rövid, de annál hasznosabb tippet fogok megosztani veletek az Adobe Photoshop Lightroom használatával kapcsolatban. Az első segítségével a jellemzők kiosztása gyorsítható.

Az Adobe Photoshop Lightroomban minden képhez jellemzőknek (attribute) nevezett metaadatokat rendelhetünk hozzá. Ezek kétféle zászlóval reprezentált metaadatot (Picked (jó) és Rejected (szar kép)), osztályzatokat (0-5 csillagig) és színkódokat jelentenek. Ezeknek a metaadatoknak a kiosztásához tartoznak billentyűparancsok is, a p a Picked, az x a Rejected és a számok 0-5-ig a csillagok számát a 6-9-ig tartó számok pedig a színkódokat állítják. Ha ezeket beállítottuk az egér vagy a kurzor mozgató gombok segítségével léphetünk a következő képre.

Ha azonban ezeket a billentyűket a Shift-tel együtt nyomjuk le a program azonnal a következő kiválasztott képre lép a metaadat beállítása után, így nem kell az egérrel vagy a nyíl billentyűkkel vacakolnunk.

2008. november 3., hétfő

Milyen a helyesen előhívott RAW kép?

A címben szereplő kérdésre az a válasz, hogy nincs ilyen. Minden egyes kép esetén van viszont gyakorlatilag végtelen variáció. Ezek közül sok elfogadható és néhány szép.

Mi a helyzet a színhőmérséklettel?


Kezdjük a legegyszerűbb és viszonylag jól mérhető dologgal, a színhőmérséklettel. Már ez sem egyértelmű. Gondoljunk csak arra, hogy ha már kétféle fényforrás volt a kép készítésének helyszínén, nincs is objektív színhőmérséklet amit beállíthatnánk, hiszen a kétféle fényforrás különböző színhőmérsékletű fényt bocsátott ki, amitől a kép egyik részének más a színhőmérséklete mint a másiké. Vannak fotósok akik ezt a hatást a vakura szerelt színes fóliákkal direkt ki is hangsúlyozzák.

Vegyük példának a colorsplash-t vagy azt amikor szürkületkor készítünk képet narancssárga fóliával a vakun, az ég és a háttér sötétkék, míg a modell narancssárga lesz. De ugyanez a helyzet amikor a gyertyafényben fotózunk. Ilyenkor is jól jön egy narancs színű fólia a vakura, hogy azt a hatást érjük el mintha a gyertyafény világítana. Ezekben az esetekben tehát egyáltalán nem akarunk helyes fehéregyensúlyt beállítani.

Színkorrekciók



A Színek beállítása még a fehéregyensúlynál is bonyolultabb feladat. Gondoljunk csak a régi filmekre, mondjuk a velviára, amely koránt sem színhelyesen adta vissza a tájképeket. A jobb oldali képen épp egy ilyen velviára készült kép látható. (Forrás: wikipedia)

Az ember amúgy – ezt érdemes megjegyezni – nem a szemével, hanem az agyával lát. A szem többek között a színérzékelésben is elég gyengécskén muzsikál. Ezért van az, hogy ha kint vagy szürkületben és megkérdik tőled, hogy milyen színű a fű a lábad alatt, azt is hiszed, hogy látod, hogy zöld pedig a színérzékelő receptoraid rég nem jutnak elég információhoz, vagyis arról van szó hogy az agyad behelyettesíti az ismert tárgy/dolog színét.

Arról nem is beszélve, hogy az ember a reprodukciót más színűnek látja mint a valódi tárgyat, ha a reprodukció vetített vagy nyomtatott, hiába tök ugyanolyan színű mint a valóság.

Egyszóval egyáltalán nem szükséges a helyes szín beállításra törekedni, sokkal fontosabb, hogy a kép színei a hangulatot adják jól vissza.

Hogy kell a hangulatot megfogni?


Ahhoz, hogy kép végeredményben szép (nem helyes) legyen néhány dolog elengedhetetlenül szükséges. Az első mindjárt a jó ízlés.

A második a nagyon sok gyakorlás. Ha gyorsan és jól szeretnénk dolgozni, nem elég tudnunk, hogy mit csinálnak a csúszkák, hanem amikor ránézünk a képre azt is tudnunk kell, hogy mit szeretnénk csinálni vele annak érdekében, hogy szebb legyen. Ha fakó, növelni kell a színtelítettséget, ha kiégett érdemes a Recoveryt megpróbálni megmozgatni és így tovább. (Erre speciel nagyon jó az Adobe Photoshop Lightroom, mert bármikor változtathatunk bármelyik beállításon és az előtte/utána nézet sokat segít annak eldöntésében, hogy szebb lett-e a képünk vagy sem.)

A harmadik – technikai feltétel – a megfelelően kalibrált monitor. Hiába minden, ha a monitoron jól néz ki a képünk és nyomtatásban teljesen más színei vannak.

Tipp az értékek belövéséhez


Hányas voltál matekból? Csak mert ehhez egyáltalán nem kell matektudás, viszont ha jó matekos voltál bizonnyal tudod mi az intervallum felezés módszere. A többieknek egyszerűen arról van szó, hogy jól meg kell ragadni a csúszkát és elhúzni valamelyik irányba addig, hogy a kép szarul nézzen ki. Majd jó sokat a másik irányba, míg a kép szarul nem néz ki. Ez a két érték lesz a határ. Ezek után húzzuk a csúszkát kb. a határoktól egyenlő távolságra és kezdjük újra a folyamatot. Ha szerencsénk van most már mindkét irányba jóval kevesebbet kell mozgatnunk a csúszkákat és 3-4 ilyen iteráció után meg fogunk állapodni egy hozzávetőlegesen jó értéknél. Remélem világos volt.

Még:
RAW előhívás JPG képeken?