2009. október 29., csütörtök

Vaku rögzítése állvány nélkül – Házi fotóstúdió

A marsall szerint a sivatagban ilyesminek nagy hasznát vehetik, és amikor Wilkie közelebbi felvilágosítást követelt, azt mondta, hogy a tűkkel alkalmilag odatűzhetik a gumikesztyűket a teniszütőkhöz, ha úgy adódik, majd egyszer, hogy felmerül a biztosítótűk használatának kérdése.

A cím kicsit megtévesztő lehet, mivel én ezt a módszert szoktam a vaku állványhoz (igazából állványfejhez) való rögzítéséhez is használni. Mindenesetre sokszor jól jöhet, ha a vakut egy polchoz, kilincshez, stb szeretnénk gyorsan rögzíteni.


Egyetlen dolog kell hozzá - ezt javaslom, hogy a legközelebbi barkácsboltban szerezd is be - egy műanyag csipesz. Ez több méretben is kapható ha veszel két három darabot hamar rá fogsz jönni, hogy mi mindenre jó. Lehet vele a hátteret rögzíteni, dolgokat hozzáfogatni a tárgyalhoz és nem utolsósorban a vaku rögzítésére is alkalmas. (Hogy miért nem tesszük a vakut egyszerűen a polcra? Azért mert a vaku feje általában csak felfelé mozgatható és így ha a modell feje fölött van fejjel lefelé kell állnia.)


A képen a vaku egy szekrény ajtóhoz van rögzítve

2009. október 19., hétfő

M – Házi fotóstúdió

Ajjaj, az előző bejegyzés kicsit in medias res-re sikerült. Úgyhogy most jön a bevezetés...

Miért kell házi fotóstúdió?
Ad egy, mert mit csinálsz, ha éjjel egykor rád jön a fényképezhetnék ugye... Komolyra fordítva a szót a stúdió arra való, hogy megismételhető körülmények között bármikor fotózhassunk. Nagyszerű képeket lehet készíteni az erkélyen, jó portrékat egy északi ablaknál, de ha nem süt a nap meg vagyunk lőve.

Mi kell hozzá?
Szükségünk lesz tehát valamilyen fényforrásra. Ez a legtöbb esetben egy vagy több kisvaku lesz –használhatsz kerti reflektort is. Ha nem folyamatos fényt használsz, nem fogod tudni használni a gép fénymérőjét, hiszen akkor kellene fényt méri vele amikor elvillan a vaku.

Mi a megoldás?
Az egyetlen lehetőség a fényképezőgép manuális módba – innen a címbeli M – állítása és a megfelelő expozíciós értékek beállítása. Ehhez persze valahogy meg kell tudnunk, hogy milyen értékeket is kell beállítani. Na erről szól az előző bejegyzés.

2009. október 17., szombat

Fénymérés helyett – Házi fotóstúdió

Most, hogy besegítettem egy párszor az alapfokú fotós tanfolyamon, eszembe jutottak olyan dolgok, amik esetleg hasznosak lehetnek olyanoknak, akik otthon szeretnének egy kisebb – és főleg olcsóbb – fotóstúdiót összehozni. A mai bejegyzésben elmesélem, hogy lehet elkerülni a vaku fénymérő beszerzését.

A kulcsszám

Lássuk először a korrekt stúdiófotós eljárást. Beállítod az érzékenységet, a zársebességet, majd odamész a modellhez a fénymérővel, elvillantod a vakut és a fénymérő mond neked egy rekeszértéket amivel jól exponált képet készíthetsz. Lássuk, hogy lehet kihagyni ebből a fénymérőt...

A megoldás a kulcsszám nevű értékben rejlik. Ez az érték azt mondja meg, hogy (ISO 100 érzékenység mellett) a adott távolságról (1m) történő, a vaku teljes fényerejű elvillanásakor hányas blendét kell használnunk. Természetesen, ha két méterre visszük a vakut, a rekeszt ennek a felére (egy fényértékkel nagyobbra) kell nyitnunk.

Lássunk most egy példát. Az én Sigma kisvakum maximális kulcsszáma (105mm-es zoom esetén) 50. Vagyis elméletileg (ISO 100 érzékenység mellett) 12,5m távolságból 4-es rekesszel készíthető vele jólexponált kép. Ha ezzel szemben a távolság 6,25m akkor már 8-as rekeszt kell használni, vagy ha 4-es rekeszt szeretnél mégis, akkor a vaku teljesítményét kell a felére venned.

Mivel ez a matek nem megy mindenkinek elsőre a vaku gyártók általában ennek a kiszámítását és kijelzését beépítik a vakukba. Neked csak be kell állítani az ISO értéket és a használni kívány blende értéket, majd addig játszani a vaku teljesítménnyel amig a mért távolság be nem áll a kijelzőn.


Azt mondja a vaku, hogy 105mm zoom, 4-es blende, 13m maximális fényerő mellett

2009. október 15., csütörtök

McKloskovski reklámfilm

És akkor egy a „de sok idejük van egyeseknek” kategóriából. Nézzétek.

2009. október 13., kedd

Fotóművészet

Megújult a fotóművészet weblapja. Ami érdekes, hogy 1991-től fent van az összes szám anyaga – ami a legfontosabb – képekkel együtt.


Titok koncert

Elöljáróban egy jó tanács: ha nem akarod, hogy 500 ember büdös bunkónak tartson ne fényképezz komoly zenei koncerten tükörreflexes géppel. Pedig igazából nem is büdös bunkó vagy hanem tudatlan barom. Mert van ám felszerelés arra, hogy az ária közepén ne hallatszon a tükör felcsapása, csak te nem tudsz róla. Na ennyit a seggfejekről és most magáról a koncertről.

Ma titok koncert volt a Müpában, ami arról szól, hogy nem tudod mit fognak játszani. Azért azt lehetett tudni, hogy a Brahms szimfóniákat fel fogják venni a Fesztivál zenekarral, szóval mi egy komplett szinfóniára tippeltünk a szünet után, de nem nyertünk. Viszont kiderült, hogy Brahms jobban áll a BFZ-nek mint Wagner.

A koncert koncepciója egyébként az volt, hogy bemutassa milyen hülyeségek tudják megosztani az embereket. Az első rész két opera szerző Piccini és Gluck rivalizálásának szentelve két áriát tartalmazott a mesterektől és egy Haydn darabot, ahol a zenekar jobb volt mint a szólista. Itt a darab egy köztudottan jó szólistával.



A második részben azért mégiscsak terítékre került Brahms. Ekkor Wagner progresszív művészetével szemben Brahms konzervatív munkáinak kontrasztját bemutatandó, felváltva volt egy Wagner opera részlet és egy Brahms szimfónia tétel, a végén a negyedik fináléjával, ami meglehetősen erősre sikerült, szóval a koncert végülis jól végződött.

2009. október 9., péntek

Az élesítésről haladóknak – Lightroom egypercesek

Ez a bejegyzés azoknak íródik akik tudják, hogy mi az az életlen maszk és nem hőkölnek hátra akkor sem, ha azt hallják, hogy élesítés LAB színmódban. Azoknak szól akik többféle adathordozón és méretben szeretnék a képeiket viszontlátni – lehetőleg – ugyanolyan élesen.

2009. október 8., csütörtök

Magyar Ádám munkái

Rövid post lesz. Tessék menni és megnézni Magyar Ádám munkáit, aki a múló időt örökíti meg saját fejlesztésű fényképezőgépével vagy egy négyzetméterből hatalmas tereket készít. Kreatív.




via ex Ponto

2009. október 6., kedd

5 fotós könyv amit nem kellene kihagyni

Néhány napja elkezdtem ezt az 5 fotós témájú bármi c. sorozatot a podcastokkal. Most olyan fotós témájú könyvek következnek amik azoknak is hasznosak akik nem most kezdik a digitális fotózást.


Photoshop digitális fotósoknak – Scott Kelby – ahogy azt egy ismerősöm mondta – funkcionális analfabéta képző könyve. Azért, egy szintig meglehetősen sokat lehet tanulni belőle. Pillanatnyilag a CS2-es változat kapható (amúgy akciósan), de remélhetőleg az idén még karácsony előtt megjelenik a CS4 verzió. A fordítás már mindenesetre kész:-)

Digitális fotós könyv – Ez is egy Scott Kelby könyv, méghozzá nem is rossz. Minden oldalon egy tipp található fotózás témakörében. Ebből is kapható az 1. és 2. könyv és jön a 3. is még az idén.

Adobe Photoshop Lightroom Fotósoknak – A legjobb magyar nyelvű Lightroom könyv. Könnyen dumálok, nincs másik.

Kapd el a pillanatot – Joe McNally könyve főleg tapasztaltabb fotósoknak.

Kissé elmosódva – Robert Capa könyve a második világháborúról, illetve azon részeiről, amihez személyesen volt szerencséje.