2009. december 30., szerda

Az év képei 2009

Közeleg az évvége, ilyenkor mindenki összegez. Természetesen az idén is van év képe, minden nagyobb médiumnál. Hernádi Levente gyűjteményével szeretnék mindenkinek boldog új évet és szép fényeket kívánni:

A hvg.hu gyűjtése a nagyításon.
Négy részes válogatás a boston.com-on: 1 2 3 4
LIFE.com -on két rész 1 2 + a két téma külön is: celebek és állatok
New York Times, ahol a lensblog óta a körítés is önmagában okot ad a nézelődésre.
The Time.com a végére.

2009. december 29., kedd

Ha teszt fotókra vágysz – PixelPeeper

A PixelPeeper az utóbbi idők legnagyobb ötlete. EXIF adatok szerint keres teljes méretű képeket a flickr-en. Ha kíváncsi vagy, hogy milyen képet készít egy gép, kereshetsz fényképezőgép típus, ISO érzékenység, objektív típus és egy sor más adat szerint is.

2009. december 20., vasárnap

M42-es objektívek digitális vázon – Olvasói levél

Kérdésem volna az M42-es objektívek digitális vázon történő használatával kapcsolatban.
Sony A100-as vázon próbáltam ki M42-átalakítóval a következő objektíveket:
Helios M44 - 1.8/ 58 mm
Pentacon 2.8/ 135 mm MC
Pentacon 2.8/ 28 mm MC
(az összes kiváló állapotú, gombátlan, karcmentes, "újszerű" :-)
Mindegyik (sokkal) életlenebb-lágyabb képet adott, mint egy kommersz 8-10 éves Minolta zoomobjektív. Ezeket az objektíveket ajánlják a különféle fórumokon, mint digitális vázra érdemeseket, nálam mégis rosszul szerepelnek. Mit csinálok rosszul? Lehetséges, hogy a fenti obik megfelelnek pl. Canon, Pentax vázon, és csak a Sony (CCD-) érzékelőjét nem kedvelik?
Szívesen bíbelődöm a kérdéssel, lelkesen fogtam neki az "M42-zésnek", de az eredmények kissé elkedvetlenítettek. Előre is köszönöm szakértő válaszotokat, kellemes Karácsonyt!


Kedves levélíró,
előre bocsátom, hogy – mivel Canon gépet használok – csak azokat a tapasztalatokat tudom megosztani veled amit ezzel szereztem. Kezdjük talán azzal, hogy ezek az objektívek nem 10 éves konstrukciók, vagyis könnyen lehet, hogy nem érik el egy 8-10 éves jobb minőségű zoom felbontását. (Nekem van egy 50-200-as Canon lencsém aminek a gyártását 89-ben befejezték és elég jó minőségű még egy mai kommersz objektívvel összemérve is.) Ezen felül, bár az általad említettek, fix objektívek, nem tartoztak a drágább (vagy csúcs minőségű) objektívek közé már a gyártásukkor sem.

Magam is szívesen kipróbáltam volna egy jobb minőségű Leitz vagy Zeiss lencsét, hogy lássam hogy viszonyul mondjuk a Zenit kitobjektívjéhez.

De lássuk, akkor a gyakorlatban. Én egy általad is említett Heliost és egy a 28mm-es Pentaconodhoz hasonló objektívvel fotóztam és az volt a tapasztalatom, hogy – ha nem is rémesen – de mindenképp láthatóan lágy képet produkált mindkettő.

Ez filmes gépben (a film kisebb felbontása és analóg zaja miatt) valószínűleg sokkal kevésbé zavaró mint digitálison. Aminek érdemes utánanézni, hogy mekkora a Sony (Minolta) objektívek bajonettje és az érzékelő közötti távolság, ugyanis ez befolyásolhatja azt, hogy végtelenre élesre lehet-e állítani. Ha jól emlékszem ez az érték 45mm a M42-es és 44mm a Canon EOS objektívek esetén, ami azt jelenti, hogy a bajonett átalakítónak 1mm vastagnak kell lennie. Amennyiben ez az érték a Sony esetén több, nem fogsz tudni végtelenre fókuszálni. (Ez ugyanolyan mintha kihuzatot használnál, mondjuk makrózáshoz. Akkor is a közelpontja csökken az objektívnek, cserében kevésbé távolra tudsz élességet állítani.)

Még egy dolog amit érdemes megnézni, hogy a blende beugraszó működik-e. Ezeken az objektíveken is, hogy minél több fény jöjjön be a keresőbe az élesség állításhoz a rekeszt a rendszer csak akkor ugrasztja be, amikor megnyomod az exponáló gombot. Ha ez nem támogatja az átalakító (gondolom nem) akkor mindig a legtágabb rekesszel fogsz fotózni. Nekem ki kellett szednem az objektívből a pöcköt így a blendét azonnal állítod, vagyis először távolságot állítasz, majd beállítod a blendét. Így akár automata módban is használhatod a fényképezőgépet, hiszen a megfelelő blendenyílással fog fényt mérni, majd exponálsz.

Aztán lehetnek gondok egyszerűen csak az élesség állítással is. Ha nincs segítséged szemre a keresőben nagyon nehéz pontosan élességet állítani ezért érdemes használni csipes menetátalakítót vagy mérőékes mattüveget. Kicsit bővebben itt olvashatsz a dolgokról.

Végezetül álljon itt két teszt kép, hogy össze tudd hasonlítani a sajátjaiddal:

100%-os képkivágás a 28mm-es objektív képéből


100%-os képkivágás a Helios képéből

Boldog Karácsonyt neked is és minden kedves olvasónak!

2009. december 9., szerda

Festés egyenes vonalban – Lightroom egypercesek

Tudtad, hogy ha az Adobe Photoshop Lightroomban lenyomod a Shift billentyűt miközben a javítóecsettel festesz csak egyenes vonalban változtathatod meg a képet? Tehát ha csak vízszintesen vagy csak függőlegesen kell alkalmazni a változtatásokat a Shift a barátod.

2009. december 2., szerda

JPGMAG – István Akna

Önpromó következik: neveztem az István akna c. képet a JPGMAG-on Decay (Hanyatlás) témában. Ha tetszik a kép szavazz rá és szólj az ismerőseidnek is. Köszmá!