Elmélet, Gimp, Lightroom, Photoshop

RAW feldolgozás – Demosaicing

Ez a ronda szó a címben azt jelenti, hogy a kép színeinek visszaállítása az érzékelőből kiolvasott adatok alapján. Akár hiszed akár nem rengeteg eljárás van erre. Egy rögtön a fényképezőgépben, hogy JPEG képet tudjon csinálni. Egy hasonló algoritmus van a fényképezőgép gyártója által adott szoftverben, a  Lightroomban vagy Photoshopban lévő Camera RAW egy másik algoritmust használ és a GIMPben lévő UFRAW szintén egy (inkább több) másik algoritmust használ.

Nehéz lenne azt mondani, hogy ez vagy az az algoritmus jobb, mindazonáltal nekem a Digital Photo Professional által előállított kép tetszik a legjobban, szerintem az van a legközelebb a valósághoz. Ez talán nem is csoda, ha figyelembe vesszük, hogy a Canon pontosan ismeri az érzékelő előtt található Bayer rács fizikai tulajdonságait.
Ha valaki elég kitartó, persze előállíthat a Lightroomban is egy ehhez hasonló Camera Profile-t, de alapértelmezésként egyik sem közelíti meg a a Digital Photo Professional által hozott képet, mindegyik elszíneződött bőrtónusokat ad. Igaz, hogy csak hangyányit, de észrevehetően más színű lesz a bőr. Ez természetesen nem csak portréknál van így, hanem minden egyéb fotó esetén is, csak ott nem a bőr fog elszíneződni :-)
Sok beszédnek sok az alja, jöjjenek egymás után a képek és lássátok, hogy micsoda különbség van az egyes algoritmusok között. (Az összes képet a RAW konverter alap beállításaival és a képben található fehéregyensúly beállítással készítettem el, majd jpg-é konvertáltam.)
Digital Photo Professional

 

Adobe Camera RAW – ACR4.4 profillal

 

Adobe Camera RAW – Camera Standard profillal

 

GIMP – AHD
Ennek az egésznek persze csak akkor van jelentősége, ha fontos a pontos szín visszaadás. A legtöbb amatőr és félprofi munkában sokkal fontosabb ennél az úgy nevezett kreativitás, vagyis, hogy tojunk rá, milyen volt a kép, az az érdekes, hogy milyet csinálunk belőle.
Standard

RAW feldolgozás – Demosaicing” bejegyzéshez ozzászólás

  1. Annyi megjegyzés, hogy nem teljesen azt jelenti, hogy a színeket hogyan állítja vissza, hanem inkább a Bayer-rács azonos színű pontjait hogyan interpolálja az arra a színre üres pixeleken.

    Ami fontossá teszi ezt az egész demosaicing dolgot, hogy a finomabb textúrák könnyen elvesznek, és durva moiré hatás léphet fel mondjuk vékony vonalak esetén.

    (Még egy, és tényleg nem kötözködöm: ha jól tudom, az Adobe Camera RAW és a LightRoom demosaicing modulja ugyanaz)

  2. @tmt: kösz a kiegészítést. Próbáltam érthetően és egyszerűen fogalmazni, lehet, hogy nem sikerült pontosra. Persze szerepe van pl. a kromatikus aberráció kezelésében és még egy csomó mindenben. Wikipedia szócikk

    (Igen a Lightroomban is ugyanaz a Adobe Camera Raw dolgozik másik felhasználói felülettel mint amit a Photoshophoz adnak. Nem akarok kötözködni, de szerintem a szövegben is ezt írtam :-)

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük