Második fényforrás – Házi fotóstúdió

Ha csak egy fényforrásunk van (nevezzük ezentúl főfénynek), a fényforrástól távol eső oldalon árnyékokat fogunk látni, ami alapvetően nem baj. Lehetnek azonban esetek amikor szeretnénk csökkenteni az árnyékok kontrasztját, mondjuk, mert… nem néz ki jól. Ezt úgy tehetjük meg, hogy beveszünk még egy fényforrást (derítő fény), ami kisebb intenzitással megvilágítja a téma árnyékos felét.

A legolcsóbb derítő fény az úgynevezett derítőlap. Ez valójában egy általában összecsukható keretre  feszített fehér vagy ezüst (stúdió használatra) esetleg arany (napfényben való használatra) textil darab.

Célja, hogy visszaverje a fényt a téma árnyékos oldalára. Általános használata, hogy a téma fénytől távolabbi oldalára helyezzük el, így visszaveri a fényt a téma árnyékos oldalára. (Ha például a modell álla alá helyezzük el, csökkenthetők vele a szem körüli ráncok.) Természetesen minél távolabbra kerül a modelltől annál kevesebb fényt fog visszaverni rá, vagyis annál jobban fog csökkenni a derítés mennyisége.

Hasznos szerkezet, ha embereket fotózol, szinte elkerülhetetlen egy ilyen beszerzése. Portrék készítése esetén olcsójánosoknak további lehetőség egy tetszőleges fehér lepedő használata. Ennek az az előnye, hogy könnyű kölcsönkérni, ha mégse vittünk magunkkal derítőlapot. Tárgyfotók esetén lehet trükközni A4-es papírlapokkal vagy a kreatívabbak használhatnak borotválkozó tükröt is második fényforrásként.

A bal oldali kép egy fényforrással, a jobb oldali nagyjából 1:1 arányú derítéssel (A4-es fehér papír a modell jobb oldalán, közvetlenül a kép szélén kívül) készült

A vérprofik persze jobb szeretnek külön lámpát vagy vakut használni a derítéshez, mert így jobban kontrollálható a derítő fény mennyisége. Szokták volt mondogatni is, hogy 1:1, 1:2, 1:4,… 1: 128 arányban derítenek. A 1:1 arány nyilván azt jelenti, hogy egyenlő a két fényforrás fényereje, vagyis a két fényhez külön külön azonos blendét kellene használni. Mivel egy rekesz különbség (azonos záridő mellett) kétszeres fény mennyiséget jelent, ezért ebben az esetben egy fényértékkel kisebb expozíció szükséges.

Az 1:2 arányú esetén a főfényhez egy fényértékkel nagyobb, a 1:4 arányú esetén a főfényhez két fényértékkel nagyobb rekesz kell mint a derítőfényhez. Ez 3/2 illetve 5/4 fénymennyiséget jelent a főfényhez viszonyítva. Ha van fénymérőnk, akkor persze nem kell számolgatni, csak megmérni és kész.

Baráth Gábor
Baráth Gábor

Fotós, szakíró és fordító.

Szerzője többek között az Adobe Photoshop Lightroom, a GIMP könyv és a Furmányos fotós könyv, c. könyveknek, fordítója a következő Scott Kelby műveknek: Photoshop digitális fotósoknak - Új verzió,
Világítsd be! Fotózd le! Retusáld!,
A digitális fotós könyv 5.,
A digitális fotós könyv - Best of
és a
Vakuskönyv fotósoknak.

Articles: 1383