Miről mesél az ár?

Az üzleti tervről szóló bejegyzésben ígértem, hogy mesélek az árazás marketing oldaláról is. Most ez következik.


Tegyük fel, hogy esküvőket akarsz fotózni és az előzőekben látott számítás alapján nem túl penge felszereléssel heti két esküvő összegründolásával mondjuk le tudod nyomni az árat 70 000 Ft-ra és egész jól megélsz belőle, mert kicsit olcsóbb vagy mint a nagy átlag és sokan keresnek olyanok, akiknek nincs sok pénzük és ezért nem is lesz akkora elvárásuk a minőséggel kapcsolatban. Így kaphatsz mondjuk egy két hét közbeni megkeresést is amivel még lejjebb tudod nyomni az árat és mégis többet keresel.

Van azonban egy másik lehetőség is. Végezd el az üzleti terv kiszámítását úgy is, hogy csak havi két esküvőt tudsz megkapni, de azt baromi gazdag emberek rendelik meg. Mondjuk nézzük meg mi van, ha egy esküvőt 600 000 Ft-ért szeretnénk eladni? Te most lehet, hogy azt gondolod, hogy ki az a marha aki egy esküvői fotósnak ennyit fizet, de bizonnyal van ilyen. Csakhogy…

…ha ezt az utat választod (prémium szolgáltatás), újra kell számolnod a dolgokat, mert ebben az esetben minimum ketten kell mennetek fotózni, a legjobb cuccokkal és cuccokban és a szolgáltatásnak is a legjobb minőséget kell nyújtania valamint természetesen a végeredménynek is tökéletesnek és nagyszabásúnak kell lennie, hiszen az árral azt kommunikáltad, hogy te vagy az esküvői fotósok között a Rolls-Royce.

A lényeg, hogy az árral azonnal kommunikálsz is. Elhelyezed magad a többiek között. Jobb vagy rosszabb minőségű portékát fognak elvárni tőled, attól függően, hogy magasabb vagy alacsonyabb árat szabsz, mint a versenytársak. Az árképzés egy része tehát marketing, a saját szolgáltatásod pozicionálása a versenytársak között.

Végezetül, összefoglalásként szeretnék megosztani veled egy történetet a régi időkből. Volt egy Helia-D nevű kozmetikum család, amelyet be szerettek volna vezetni az Egyesült Államokban. Az ottani ügynöknek az első kérdése az volt, hogy mennyibe kerüljön? Mert két lehetőség van: 1. kicsit olcsóbb mint a legolcsóbb hasonló készítmények és akkor sok fog fogyni belőle kis haszonnal, vagy 2. baromi drága legyen (luxuscikk a távoli Magyarországról) és akkor nagy árréssel lehet dolgozni és kevesebb darabot eladni belőle. Remélem vágod…

Baráth Gábor
Baráth Gábor

Fotós, szakíró és fordító.

Szerzője többek között az Adobe Photoshop Lightroom, a GIMP könyv és a Furmányos fotós könyv, c. könyveknek, fordítója a következő Scott Kelby műveknek: Photoshop digitális fotósoknak - Új verzió,
Világítsd be! Fotózd le! Retusáld!,
A digitális fotós könyv 5.,
A digitális fotós könyv - Best of
és a
Vakuskönyv fotósoknak.

Articles: 1384

One comment

Comments are closed.