Mitől lesz minden éles egy tájképen? – Hiperfokális távolság

Minden objektív kompromisszumok szüleménye, de tökéletes üveget egyszerű fizikai okok miatt sem lehet gyártani. Ha mindenhol éles képet szeretnénk készíteni a legjobb megoldás, ha csak egy nagyon apró lyukat használunk objektív helyett (amit a szakzsargonban camera obscurának hívnak).

Ennek – a hosszú záridőn kívül – az a hátránya, hogy bár majdnem végtelen a mélységélessége, a kontúroknál nem lesz elég éles, aminek most itt nem tárgyalandó fizikai okai vannak.

Mivel általában objektívvel fotózunk, célszerű egy viszonylag szűk rekeszt választani, hogy minél nagyobb legyen a mélységélesség. Ha azonban túl szűk rekeszt választasz a diffrakció nevű fizikai jelenség miatt csökkenni fog a kép kontúrélessége ezért F8 és F16 között érdemes maradni egy digitális tükörreflexes gépnél.

Most következik a távolság beállítása, ami trükkös egy kicsit. Ugyanis azt szeretnénk elérni, hogy a mélységélesség távolabbi pontja a végtelenbe essen. Igen jól érted, nem kell a fókuszt a végtelenre állítani, hanem valahova jóval közelebb, hogy a maximális mélységélesség tartományt kapjuk.

Az, hogy hol is van ez az érték, amit egyébkény hiperfokális távolságnak is hívnak, függ a blendétől, a fókusztávolságtól és az érzékelő pontjainak méretétől.

Egyszerű dolgod van, ha van az optikán van mélységélesség kalkulátor, ami többféle lehet, (kis ablakos vagy az optikára vésett) de mind nagyon hasonlóan működik. A mi példánkban az optika F11-re van állítva (középső kör). A távolság állító gyűrűt addig kell tekerni, amíg a jobb oldalon az F11-nek megfelelő jelzés a végtelenhez nem ér és már be is állítottad a hiperfokális távolságot. Ekkor a bal oldalon az F11-nek megfelelő jelzésnél ellenőrizheted, hogy a melyik legközelebbi pont ami még élesnek fog látszani a felvételen (jelen esetben kb. 3.8m – bal oldali kör).

Hiperfokális távolság beállítása

Ha nincs akkor használhatsz előre kinyomtatott táblázatot vagy on-line kalkulátort és a kapott értékre kell állítanod az objektíven a távolságot.

Mélységélesség táblázat egy régi fényképezőgép hátoldaláról

Ez a trükk nem csak tájképeknél használható, hanem riport- és utcai fotóknál is, ahol nincs idő távolságot állítani. Ne felejtsd mit mondott minden idők legnagyobb bűnügyi és streetfotósa Arthur Usher Fellig:

Nyolcas rekesz és légy ott

Weegee
Baráth Gábor
Baráth Gábor

Fotós, szakíró és fordító.

Szerzője többek között az Adobe Photoshop Lightroom, a GIMP könyv és a Furmányos fotós könyv, c. könyveknek, fordítója a következő Scott Kelby műveknek: Photoshop digitális fotósoknak - Új verzió,
Világítsd be! Fotózd le! Retusáld!,
A digitális fotós könyv 5.,
A digitális fotós könyv - Best of
és a
Vakuskönyv fotósoknak.

Articles: 1383

3 hozzászólás

  1. Ilyen táblázatot még én is csináltam, mikor katona voltam Kiskunfélegyházán 1994-ben. Bocs, hogy ezzel jövök, csak előtört belőlem a nosztalgia. :)

  2. […] nem elég gyors (vagy na adj isten nincs) automatikus élesség állítás, tekerd az objektived a hiperfokális távolságra és emlékezz a riport fotósok […]

  3. […] háklis a szupergyors élességállításra, ráadásul egy 10mm-es optika esetén F4 rekesznél a hiperfokális távolság 1.3m (gyakorlatilag 1m-a világ végéig éles minden), szóval nagyon nem is kell az az […]

Comments are closed.