Lightroom a Darktable ellen – vakteszt

Tegnap este kidolgoztam Lightroomban a hétvégi standfotózás anyagát és mivel ma volt egy kis időm, gondoltam egy nagyot és megcsináltam ugyanazt Darktable segítségével is. Íme az eredmények...

A cél az volt, hogy mindent meg fogok csinálni újra a válogatástól az exportálásig, úgy ahogy egy igazi fotózás után megcsinálnám, de most lesz egy olyan anyag amivel összehasonlíthatom az eredményt. Reméltem, hogy kiderül, megfelelő minőségű munkát lehet-e a Darktable-lel végezni és ha igen mennyivel kényelmetlenebbül mint a Lightroomban?

A fotók kidolgozásakor alapvető javítások, vágás (eredeti méretarányban), perspektíva és lencsekorrekció valamint egy TRI-X szűrő alkalmazása volt a megoldandó feladat, mert tegnap ezeket csináltam a Lightroomban is.

(Van a Darktabe-nek egy – szerintem – elég gyenge pontja, a szelektív kidolgozás, de ezt most nem teszteltem, mert az eredeti Lightrooommal kidolgozott fotókon sem csináltam ilyet.)

Először is kiderült, hogy még válogatni sem ugyanúgy válogatok két egymást követő nap. A kidolgozott képek kb. 15-20%-ban különböztek. Hiába no, ez egy ilyen sport…

A végén így aztán 15 összehasonlítható fotó maradt, amiből nagy meglepetésemre, csak egy olyan pár volt, aminek a képkivágása szignifikáns mértékben eltért.

Ami a kidolgozás teljes idejét illeti, elégedett vagyok. Ahhoz képest, hogy nem ismerem mélyen a Darktable-t, az egész művelet alig kétszer annyi ideig tartott mint Lightroomban és biztos vagyok benne, hogy a következőt simán megcsinálom ugyanannyi idő alatt mindkettőben. Szóval ez pipa.

A végeredményt illetően a vakteszten 9:3 (3 nem tudom) arányban a Lightroom nyert. Amiben az a legérdekesebb, hogy igazából csak nagyon apró különbségek voltak.

Darktable kidolgozás
Lightroom kidolgozás

Az expozíció beállításában (és persze az alkalmazott algoritmusban is) voltak apró különbségek, amik befolyásolták a végső eredményt. Ezen felül a Lightroomban jóval erősebb volt a Clarity hatása, mint az alkalmazott Local Contrast a Darktable-ben, ami szintén általában a Lightroom felé billentette a mérleg nyelvét.

Végeredményben viszont első kísérletre született egy olyan anyag, ami bőven megüti a megfelelő Szintet, épphogy elmarad a Lightroom által hozott minőségtől (ha nem teszed egymás mellé a fotókat észre sem lehet venni a különbségeket).

De a legfontosabb, hogy még ez a kis különbség sem a szoftver hibája, hanem nekem kell kicsit jobban megtanulnom kezelni és akkor profi munkát lehet végezni vele.

Baráth Gábor
Baráth Gábor

Fotós, szakíró és fordító.

Szerzője többek között az Adobe Photoshop Lightroom, a GIMP könyv és a Furmányos fotós könyv, c. könyveknek, fordítója a következő Scott Kelby műveknek: Photoshop digitális fotósoknak - Új verzió,
Világítsd be! Fotózd le! Retusáld!,
A digitális fotós könyv 5.,
A digitális fotós könyv - Best of
és a
Vakuskönyv fotósoknak.

Articles: 1383