Képzeld el, hogy
rendeznek egy háborút és
senki se megy el.
Először egy kis elmélet, meg az uncsi technikailag tökéletes, de később egyre érdekesebb hatások jönnek. (Azért ne az utolsóval kezd, jó?) Na, lássuk a képet, amit szürkeárnyalatossá szeretnénk alakítani.

Deszaturáció
A deszaturáció nem más mint a kép színezettségének nullára csökkentése. Ez az átalakítás gyakorlatilag azt jelenti, hogy a színes képből csak az egyes pixelek világosság értékét tartjuk meg. A tiszta vörös és zöld ugyanolyan középszürke árnyalatú lesz. Ez a legsemlegesebb fekete fehér konverzió.
Válasszuk a menüből a Colors > Desaturate > Desaturate… menüpontot.


Decompose
A következő megoldás azon a trükkön alapul, hogy az úgy nevezett LAB színtérben az L tartalmazza az egyes pontok világosság értékeit. Válasszuk a menüből az Colors > Components > Decompose parancsot. A megjelenő ablakban válasszuk a LAB színteret. Ha bejelölve hagyjuk a decompose to layers jelölőnégyzetet akkor kapunk a képünkből három csatornát amelyek közül az L-lel jelöltre lesz szükségünk, a többit kikapcsolhatjuk.
Ha kicsit érdekesebb fotót szeretnénk, másoljuk le a réteget és állítsuk a módját multiply-ra. Ismételjük ezt addig, míg a kép tónusa megfelelő nem lesz, vagy ha már sok, akkor csökkentsd a felső réteg átlátszóságát.

Csatornakeverés
A legtöbb profi erre a módszerre esküszik. Tulajdonképpen nem teszünk mást, csak annyit, hogy beállítjuk, hogy az egyes színkomponensek milyen súllyal essenek a latba az átalakításkor. Ez így nem hangzik túl meggyőzően, tudom, de figyelj elmondom mire mindenre jó.
Először is, könnyen szimulálhatsz vele színszűrőket vagy fekete-fehér nyersanyagokat, amiknek a különböző színkomponensekre különféle érzékenységgel rendelkeznek (erről még később lesz szó).
Alapszabály, hogy a súlyok összegének 100-nak kell lenniük (vagy ha nem akarsz ezzel szórakozni, kapcsold be a preserve luminosity jelölőnégyzetet és Gimp normálni fogja neked az értékeket). Az itt látható 70, 20, 10 értékhármas egy jó kis vörös szűrőnek felel meg. (Nézd meg, hogy a sárga épület mennyivel világosabb az éghez képest mint a többi képen.)
A parancsot a Filters > Colors > Mono Mixer menüből hívhatjuk elő.

Color to Gray
Ez az egyik legérdekesebb fekete fehér konverzió, amit a Gimp alapból tud. A dolog hasonló mint amit egy HDR kép konverziójánál szoktak használni, az algoritmus helyi kontraszt növelésével éri el a képen látható hatást.
Kiválasztani a Color > Desaturate > Color to Gray menüponttal lehet, ezek után már csak ízlés szerint, be kell állítani a csúszkákat (nem baj, ha nagyon gyors videokártyád van) és már kész is vagy. Itt találsz egy másik – talán jobb – példát.

Film szimulálása
Ha pedig egyszerűen csak szeretnél olyan hatást elérni, mintha fekete fehér filmre fotóztál volna fel kell telelpítened a G’MIC for Gimp kiegészítőre.
Válaszd a Filters > G’MIC-Qt… menüt majd a megjelenő ablakban középen a Color > Simulate Film pontot. Válaszd ki a filmet és kattints az OK gombra.
Ebben a témában jobban is elmélyedhetsz a régi fotók szimulálásáról szóló bejegyzésben.

Ezt kerestem, köszi!
Itt egy kicsit többet is találsz: http://store.fotonlog.hu/GIMP.fotosoknak/fekete_feher.pdf