Milyen tükörreflexes gépet vegyek?

Rita – miután elolvasta a témában írt cikket – kérdezett meg, hogy pontosan milyen gépet is vegyen. Arra gondoltam, hogy a válasz sokaknak használható lehet ezért némiképp szerkesztve ide is kiteszem. Az az igazság, hogy ebben a kérdésben nagyon nehéz távolról tanácsot adni ezért inkább csak szempontokat mondanék, ami alapján dönteni tudsz.


Az első kérdés, hogy akkor most Canon vagy Nikon, vagy mi legyen. Erre a kérdésre azt mondom, hogy szerintem tök mindegy. Képminőségben gyakorlatilag nincs különbség, vagy nem fogod észrevenni, ugyanis az ember legtöbbször nem tesztábrákat fényképez. Akkor van jelentősége, ha van már valamelyik rendszerhez több objektív, szűrő, vaku, stb. Ha van Pentaxhoz egy csomó objektíved, mint Palinak a földimnek, akkor vegyél Pentaxot. Ha nem akkor olvass tovább…

Gondold meg, hogy szükséged van-e videózási képességekre, mert ha igen akkor egy sor váz rögtön kiesik. Videózni csak azok az újabb vázakkal lehet, amik liveview képesek. Én ezt nem tartom fontosnak, hiszen arra egész másféle (alakú, súlyú, stb.) eszköz a megfelelő,  nem vagyunk egyformák, van aki szeretne videózni a fényképezőgépével.

Szerintem mindegyik mostanában kapható tükörreflexes gépváz sokáig kiszolgál egy amatőr fotóst. (A. azt a 300D-t nyúzza, amit még én használtam előtte pár évig, a gép már vagy hét éves és semmi baja, pedig kapott rendesen.) A különbség egy alap és egy profi váz között olyan helyeken mutatkozik meg, ami nem szempont annál akinek ez nem a szakmája. (Ütésálló váz, külső vakuvezérlési lehetőség, testre szabhatóság és néhány extrém funkció.) A váz esetén szerintem az egyik legfontosabb szempont az, hogy hogy áll a kezedben. El kell menni és meg kell fogdosni. Vannak finomabb női kézbe valós és robosztusabb férfikézhez tervezettek. Nézd meg, hogy kezelőszervek mennyire állnak kézre.

A váznál sokkal fontosabb az objektív kiválasztása. Kezdetnek bőven megteszi a kitobjektív, később majd lecserélheted, ha nem tetszik a rajzolata. (Itt találsz néhány tippet arra nézvést, hogy lehet jó fotókat csinálni kitobjektívvel.) A középkategóriában az egyik legjobb ár/érték arányú üveg a 17-70 2.8/4 sigma, mostmár kapható hsm motorral (gyors élesség állítás) is. Ez, az alapvető fotózási szokásokkal rendelkező embernek (tájkép, növények, épületek, portré) megfelelő, ha esetleg madárfotózásra, sportfotóra adnád a fejed, kell venni egy nagyobb teleobjektívet is.

Persze ha sokkal többet szánnál rá, akkor vehetsz felső kategóriás objektívet is (Canon esetén ezek az L jelű piros csíkos darabok), de készülj fel rá, kétszer annyi pénzért nem fogsz kétszer olyan jó minőséget kapni. Az esetleges különbség általában csak extrém körülmények között látszik.

A nagyon nagy átfogású zoom objektíveket nem ajánlom, a képminőségük erősen kétséges, mivel a tervezéskor rengeteg kompromisszumra kényszerülnek a gyártók. Ezzel szemben érdemes elgondolkodni fix gyújtótávolságú objektívek vásárlásán, mert ezek általában egyszerűbb felépítésűek, vannak nagyon olcsók is köztük (Canon 50 F1.8 MARK II) és lényegesen szebb képet rajzolnak. Itt jegyzem meg, hogy ha vannak régi autófókusz motor nélküli Nikon objektíveid (vagy tervezed ilyenek beszerzését), olyan vázat vegyél amiben van fókuszmotor. (Az olcsóbbak általában nem ilyenek.)

Utolsó szempontként – akármit is mondunk – fontos szerepet játszik, hogy mennyire akarsz profinak kinézni. Ha számít, hogy mit gondolsz, a hozzáértők mit gondolnak rólad, kiesnek a sok számjegyű váz modellek és a csak a profi objektívek jöhetnek szóba, de vigyázz simán el tudsz úgy költeni 800 000Ft-ot, hogy lerí rólad, pénzed van, de fotózni csak most kezdtél :-)

Baráth Gábor
Baráth Gábor

Fotós, szakíró és fordító.

Szerzője többek között az Adobe Photoshop Lightroom, a GIMP könyv és a Furmányos fotós könyv, c. könyveknek, fordítója a következő Scott Kelby műveknek: Photoshop digitális fotósoknak - Új verzió,
Világítsd be! Fotózd le! Retusáld!,
A digitális fotós könyv 5.,
A digitális fotós könyv - Best of
és a
Vakuskönyv fotósoknak.

Articles: 1383