Film szkennelés házilag

Ahogy már fenyegetőztem korábban, most megosztom veletek, hogyan lehet a filmről digitális másolatot készíteni kizárólag olyan összetevők segítségével, amelyek minden háztartásban megtalálhatók.


Lássuk akkor a jól felszerelt háztartás kellékeit:

  • egy darab dianéző, hiányában egy erős fényü lámpa és két üveglap is megteszi
  • egy darab digitális fényképezőgép égy makró képes objektív (egy tükörreflexes sigma 17-70-nek vagy egy jobb kompakt megfelel a célnak)
  • egy állvány

(Egy másik módszert olvashattok gyulus tollából két részben: 1. rész, 2. rész. Sajnos nekem az LCD-s módszer nem jött be, mert látszottak a pixelek a kész fotón. Persze tehettem volna a filmet messzebb a monitortól, de jobb ötlete támadt :)

Ezek után csak le kell fényképezni – lehetőleg RAW formátumban a filmet – és letölteni a képeket a számítógépre. (Ha nem RAW formátumban fotozol mindenképp nagyon figyelj oda a fehéregyensúlyra, vagy használj napfény színhőmérsékletű lámpát, esetleg hagyatkozz az Auto White Balance-ra, ahogy gyulus mutatja.)

A kész fájlt be kell tölteni egy RAW előhívó programba, a mi esetünkben ez a GIMP-be beépülő UFRaw, de tökéletes a Photoshopban található Adobe Camera RAW is, úgyis csak fehéregyensúlyt állítunk. Mivel a lámpa fénye valószínüleg nem fehér, pedig az lett volna jó, kattintsunk a szemcseppentővel a világos részre ami csak a lámpa fénye.

A fehéregyensúlyt ezzel beállítottuk, vagyis a kép színei olyanok mintha fehér fénnyel világítottuk volna meg.

Töltsük be az így korrigált képet az OK gomb megnyomásával a GIMP-be, majd vágjuk meg, forgassuk, el – ízlés szerint. Ekkor kapunk egy ilyesmi képet:

A következő lépésként – mivel ez egy negatív film – invertálni kell a színeket.

Az így kapott eredmény meglehetősen kiábrándító, valami ilyesmi lesz:

Ennek az az oka, hogy a film gyárilag nem ugyanolyan érzékenységű a különböző hullámhosszú, vagyis színű fényre. Szóval ahhoz, hogy közelítőleg valós színeket kapjunk dolgoznunk kell még egy csöppet. Ezt a munkát a Görbék segítségével fogjuk elvégezni.

Egyszerűen a különböző színkomponensek esetén a legsötétebb pontot máshova fogjuk elhelyezni, így:



Ha így nem az igazi állítsunk kicsit a összes görbén egyszerre:

Most már nagyjából színhelyes a fotónk, valami ilyesmi:

Kellemes barkácsolást.

Baráth Gábor
Baráth Gábor

Fotós, szakíró és fordító.

Szerzője többek között az Adobe Photoshop Lightroom, a GIMP könyv és a Furmányos fotós könyv, c. könyveknek, fordítója a következő Scott Kelby műveknek: Photoshop digitális fotósoknak - Új verzió,
Világítsd be! Fotózd le! Retusáld!,
A digitális fotós könyv 5.,
A digitális fotós könyv - Best of
és a
Vakuskönyv fotósoknak.

Articles: 1383

3 hozzászólás

  1. […] görbékkel, mert nyersen nem mutatott túl sokat, és mert a Fotonlogon azt olvastam, hogy a film gyárilag nem ugyanolyan érzékenységű a különböző hullámhosszú, vagyis színű fén… (…mint?), aztán Preview-ban huzigáltam egy csöppet a gammát a kontraszt miatt, mert az […]

Comments are closed.