Milyen lesz a közeljövő fényképezőgépe?

A rendszeres olvasók bizonyára észrevették, hogy nem szoktam a legújabb fejlesztésekre csorgatni a nyálam. Ennek jó oka van, akit érdekel, itt elolvashatja. Most mégiscsak belemegyek kicsit abba, hogy milyen változások lesznek a következő években, főleg a hobbifotósok felszerelésében.


Attól tartok a Samsungnak igaza lesz és lezúzza a két mostani nagyot. A tükörreflexes gépek kora lejárt, ahogy annak idején a SLR-ek divatossá válásával távmérősöké és a tüköraknásaké is. Jönnek a tükör nélküli cserélhető optikás APS-C szenzoros kompaktok elektronikus keresővel. Tudod, miért? Azért, mert így kell a legkisebb kompromisszumot meghoznia a felhasználónak.

Lássuk csak mit bukik el? Egyedül az optikai kereső felbontását, amit úgyse használt már egy ideje ki senki, hiszen a gép állít élesre helyetted, nem kell – sőt nincs is gyakorlatilag – mérőékes mattüveg, se távmérő. A kompozíciót beállítani meg bőven elég az a párszáz pixeles LCD, főleg, hogy 100%-os kép látszik rajta.

Ezzel szemben megnyered funkcióként a live view-t, a videózást, tökéletes élességállítással. (A DSLR-ek kialakításuknál fogva bénának amikor egyből az LCD-n akarod látni az eredményt, hiszen ilyenkor a tükör föl van csapva és egy második – kevésbé érzékeny kontrasztérzékelő kell élességet állítson.) Nincs redőny, nincs tükörfelcsapás, nincs elromló mechanika. Vagyis olcsóbb előállítani, mint a DSLR-eket.

A szenzor mérete miatt – ami megegyezik a jelenlegi DSLR-ek szenzor méretével – a jelenlegi kompaktoknál nagyobb felbontású és fajlagosan kisebb zajú képek készíthetők és megmarad az üvegek kiválasztásának lehetősége, ami a digitális képalkotásban is nagyon fontos elem. Ja, és nem csattan amikor exponálsz.

A jelenlegi választék persze még nem az igazi, hiszen a Samsung NX10 en kívül csak Sony NEX és az Olympus PEN a két versenyző és ezek egyikére se cserélném le a mostani DSLR-emet, de biztos vagyok benne, hogy azok a felesleges történelmi okokból ránk maradt műszaki részletek már nem sokáig fogják vissza a koreaiakat.

Más kérdés, hogy a nagyok most épp azért vannak szarban, mert ugyanazt a harminc éves – túlhaladott, értelmetlen – mechanikát szerelik a gépeikbe és nem jutott eszükbe, hogy hoppá, kellene egy kis innováció is. Úgyhogy dögöljenek is meg, ha nem tudnak valami okosat kitalálni.

Baráth Gábor
Baráth Gábor

Fotós, szakíró és fordító.

Szerzője többek között az Adobe Photoshop Lightroom, a GIMP könyv és a Furmányos fotós könyv, c. könyveknek, fordítója a következő Scott Kelby műveknek: Photoshop digitális fotósoknak - Új verzió,
Világítsd be! Fotózd le! Retusáld!,
A digitális fotós könyv 5.,
A digitális fotós könyv - Best of
és a
Vakuskönyv fotósoknak.

Articles: 1384

15 hozzászólás

  1. af-nél nagyon sokat számít, hogy amíg az optikai keresőn keresztül villámgyors az élességállítás, addig a kijelzőn keresztül (kontraszt alapú) rettnetes béna és gyászosan lassú.

    vagy egy tükörmentes gépnél más a technológia?

  2. @dw: alapvetően két féle élességállítási rendszer van a fázis és a kontraszt alapú. A fázis alapút általában – főleg mert két kép kell hozzá mint a távmérős gépek esetén – a slr-ekben használják, mert ott a tükör amivel szét lehet kapni két részre. A kontraszt alapút használják a videókamerákban és az egyéb tükör nélküli eszközökben. De a Fuji már készített olyan szenzort amiben benne van a fázisdetektor.

  3. Az átlagjúzernek szerintem nem kell, hogy az élességállítás _olyan_ gyors legyen, a kompaktokban már így is _elég_ gyors – az átlagjúzernek, a tömegnek, amiben a pénz van. Tudjátok, azok a tömegek, akik mindössze egyetlen évvel később vásároltak fényképezőgépet, mint én, és ezért nekik most ugyanazért az összegért tükörreflexes gépük van, nekem meg „csak” egy bridge… :)

    Egyébként azt már kérdeztem egy pár fotóstól, hogy mi akadálya van értelmes érzékenységet építeni nem tükörreflexes gépbe, mert személy szerint ez az egyetlen tényleges bosszúságom a gépemmel szemben, de általában vonogatták a vállukat. És akkor a válasz valószínűleg az, hogy „semmi”.

  4. @Szilvia: Szerintem egy csomó dolognak egyszerűen üzleti alapja van. A Canon és a Nikon még egy pár bőrt le akart húzni a SLR-ekbe épített fejlesztéseiről, csakhogy vannak más szereplők is a piacon.

    Ezekben az új tükö nélküli gépekben már normális méretű szenzor van, kicsi zajjal.

  5. Én azért még nem temetném a dslr-eket. Ezeknek a „kompaktoknak” a legnagyobb hibája, hogy nem kompaktok. A cserélhető objektív miatt mind olyan nagynak tűnt a boltban, egyiket sem tudtam észrevétlenül begyömöszöni a zsebembe.
    Viszont tényleg jó lenne egy olyan gép, ami kicsi, gyors, és mindent tud. Ez igazán nem nagy kérés.
    Aminek személy szerint örülök, hogy a belépő szintű dslr-ek is egyre többet tudnak, egyre kisebbek, és egyre olcsóbbak. Már csak objektívből kéne valami összehajtogatható.

  6. @eldiablomismo: ok, nem rossz (de még nem rohanok azért gépet cserélni) de egyre több ilyen lesz és eljön az az idő amikor minnőségben lekörözik azt ami most van.. Sajna azt mondják az okosok, hogy az af ebben se az igazi.

    @Hocsi: ami azt illeti van olyan alapobjektív ami csak pár centi vastag, ha zsebre akarod vágni.

  7. Azt akartam én is mondani, hogy az objektívek nem mennek össze. Annak azért fizikai okai meg korlátai vannak, hogy egy adott méretű érzékelőre mekkora üveget kell rakni. Vannak persze szép kicsi pancake-k, de akkor már maradok a jó kis pentaxomnál, a picike ojjektívekkel :)

  8. Én a technikai fejlődés pártján vagyok. Ez a tükörcsapkodós-redőnyös cucc már tényleg őskövületnek számít. Műszaki emberke lévén tudom, hogy ami elromolhat, az el is romlik… főleg a mechanikus dolgok. A fotózásban is kezdenek fújni a változás szelei, csakúgy, mint az autóiparban, ahol meg lassan a vezérmű tengely fog eltűnni.
    Hát, hajrá! Addig szépen, hátradőlve figyelek :)

  9. Itt a november 30-i fotóslapszemlém cikke:
    http://pixelmixer.posterous.com/a-nikon-hallgat-a-samsung-joslatrol-a-canon-d
    Egyértelmű, hogy a Samsung vezetésre törekszik és nemcsak a váz fejlesztésével, hanem az optikákkal is. A fizika törvényeit nem tudják (még) átlépni, ezért a kompakt vázhoz a mérettartás miatt csak a nagylátószügű optikát képesek fejleszteni, de a nagy teléket, amiknek a végén gondolom viccesnek fog hatni a prémium kat. tükörnélküli váz, gyújtótávnöveléssel és fényerő növeléssel fogják fejleszteni. Ezt azért tartom fontosnak, mert ezek az optikák olcsóbbak lehetnek, mint a tükrösökre készültek. Érdekes a cikk, annak fényében, hogy a koreaiak katonásan (még a déliek is) foglalkoznak az iparággal. Más területen van munka tapasztalatom velük, megcsinálják.

  10. A csajom olyan gépet szeretne, ami picture quality-ra, optic, mint a dslr, gyors mint a villám, de méretre kisebb, és kevesebb rajta a gomb… :)
    Hahhh, gondoltam, nézek egyet, PEN, Samsung NX… mert valakinek ez kell xD
    Egyébként az NX szimpatikus volt… Új PEN is érkezik hamarosan…

  11. Azért van egy bökkenőjük ezeknek az új rendszereknek. Ha fejleszteni szeretném a felszerelést és valami igényesebbet szeretnék a jövőben, akkor a végén megint tükrös gépnél kötök ki, ami anyagilag sokba fog kerülni nekem. Persze a gyártónak az nem baj, ő annak örül. És hogy miért a DSLR-nél kötök ki? Mert pl. FF váz nemigen lesz ezekből, mivelhogy nincs sok értelme. Azaz értelme még volna is egy kevés, de ha már van a gyártóknak egy teljes készletük FF objektívekből, nem kezdenek el pár milliméter megspórplása miatt teljesen új objektíveket fejleszteni. Szóval lehethogy kicsit szét lesz bombázva a klasszikus tükrös vonal, főleg az APS-C érzékelős gépeknél, ami majd kb. azt idézheti elő, hogy a bridge gépek (bleeh, de utálom ezt a kifejezést) és az APS-C érzékelős tükörreflexes vázak közé beékelődnek ezek a nem tükrös vázak hasonló érzékelővel. Minimum árban ez lesz a helyzet, a tükrös APS-C érzékelős vázak pedig biztosan nem tűnnek el, mert minimum a FF érzékelős vázakat készítő gyártóknak érdekük lesz megtartaniuk a profi kategóriához a belépő szintet is. Ezt a kategóriát csak akkor lehetne elhagyni, ha a FF vázak ára beleértve a profi obejktíveket jelentősen csökkenne, azaz a vásárló dönthetne úgy, hogy rögtön kicsit többet invesztál, viszont ez a többlet invesztíció nem lehet az egy kategóriával lejebbi váz árának többszöröse.
    És hogy még komplikáltabb legyen a dolog, bármikor jöhet egy olyan fejlesztés, ami a feje tetejére állítja az egész fotóbizniszt. Franc tudja, hogy mi mindent tartogatnak a Canon esetleg a Nikon mérnökei a fiókjaikban.

  12. Előre leszögezem, nem vágom ezeket a teknyikai dolgokat, minimális tudással rendelkezem.
    Ráadásul,már lehet le is írta előtem valaki amit szeretnék most itt kifejteni.
    Ugyhogy szorri előreis!:)
    Nos…állítólag nemsok kell hogy a mostanság használt zárszerkezetek egy ujfajta elektronikus megoldással működjenek, így az élettartamuk jelentősen megnőlhet!
    Nem ragadnak le a 100k-300k expo per zárszerkezetnél, hanem akár örökéletű is lehet egy jól kikisérletezett,és kivitelezett teknyika.:)
    Felmerül azonban a kérdés, valóban kell-é ez az átlagjúzernek?
    Nem kell részletezni,hogy egy profi fotós kihasználja, de egy olyan mint én pölö…(évente 10k expót tesz bele max a vázba)…kell hogy használjam?

  13. Egyébiránt meg a végtelenségig nem tudják miniatürizálni, mert az ember fejének meg a kezének a mérete adott… :)

    Ha jól gondolom, elvileg ha létezne egy olyan „gép”, ami tökéletes kicsinyítést tud csinálni, akkor egy FF gépet összenyomva – mittudomén, felére -, akkor ugyanolyan képet készítene, mint a nagyobbik „eredeti”.

Comments are closed.