Mire jó az expozíció összeolvasztás?

Ha populista lennék, akkor ennek a bejegyzésnek a címében legalább kétszer szerepelt volna a HDR betűszó, de mivel most nem Szürreális dologról van szó inkább nem akarok csalódást okozni senkinek. Pedig a most leírt technika tényleg a HDR egy felhasználása, úgy a végeredmény reális lesz.


Az alap probléma a következő volt: esti felvételt szerettem volna készíteni a Parlament új kivilágításáról, csakhogy a kép dinamika tartománya túl nagynak bizonyult. Ez onnan látszik, hogy a jól exponált képen  a kupola erősen megvilágított része kiégett, viszont az árnyékok túl sötétek lettek, mindenféle részlet nélkül.

 A jól exponált kép részlete 100%-os nagyításban

A helyzetünkre az expozíció összeolvasztás (angol nyelvterületen exposure blending) kínálja a megoldást. Ehhez szükségünk lesz egy expozíció sorozatra. Én három képet készítettem, -2FÉ, 0 és 2FE expozícióval, a gépen az autó exposure bracketing beállításával és persze állványról és távkioldóval. 
Nekem még le kellett pucolnom egy repülőgép leszállóreflektorának fénycsíkját is az egyik képről, meg egy kicsit négyzet alakúra is vágtam őket, majd betöltöttem a ImageFuser nevű programba, ami megcsinálta az összeolvasztást. (Később jön egy Lightroom trükk arra, hogy kell egyforma részeket kivágni és egyforma szöggel elforgatni képeket…)
A kép az expozíció összeolvasztás után
Ugye látod, mennyivel részletgazdagabb a végleges kép mint a felső jól exponált. 
Baráth Gábor
Baráth Gábor

Fotós, szakíró és fordító.

Szerzője többek között az Adobe Photoshop Lightroom, a GIMP könyv és a Furmányos fotós könyv, c. könyveknek, fordítója a következő Scott Kelby műveknek: Photoshop digitális fotósoknak - Új verzió,
Világítsd be! Fotózd le! Retusáld!,
A digitális fotós könyv 5.,
A digitális fotós könyv - Best of
és a
Vakuskönyv fotósoknak.

Articles: 1383

5 hozzászólás

  1. Ha kézből csinálom a 3 képet, akkor be szoktam tölteni PS-be a képeket (egy képbe 3 layerként), és ráeresztek egy Auto-Align Layers-t. Ez szépen egymásra helyezi a 3 képet, általában nagyon pontosan. A 3 layert együtt forgatom és croppolom, és kimentem 3 külön képként őket. Így biztos, hogy a 3 kép ugyanolyan. Innen már mehet a kedvenc hdr/blender programba.
    Persze ez esetben van részletvesztés, ha nagyon össze vissza voltak a képek.

    Állvány esetében sokkal kisebb az eltérés, jó esetben nincs is :)

Comments are closed.