Képzeld el, hogy
rendeznek egy háborút és
senki se megy el.
Minden objektív kompromisszumok szüleménye, de tökéletes üveget egyszerű fizikai okok miatt sem lehet gyártani. Ha mindenhol éles képet szeretnénk készíteni a legjobb megoldás, ha csak egy nagyon apró lyukat használunk objektív helyett (amit a szakzsargonban camera obscurának hívnak).
Ennek – a hosszú záridőn kívül – az a hátránya, hogy bár majdnem végtelen a mélységélessége, a kontúroknál nem lesz elég éles, aminek most itt nem tárgyalandó fizikai okai vannak.
Mivel általában objektívvel fotózunk, célszerű egy viszonylag szűk rekeszt választani, hogy minél nagyobb legyen a mélységélesség. Ha azonban túl szűk rekeszt választasz a diffrakció nevű fizikai jelenség miatt csökkenni fog a kép kontúrélessége ezért F8 és F16 között érdemes maradni egy digitális tükörreflexes gépnél.
Most következik a távolság beállítása, ami trükkös egy kicsit. Ugyanis azt szeretnénk elérni, hogy a mélységélesség távolabbi pontja a végtelenbe essen. Igen jól érted, nem kell a fókuszt a végtelenre állítani, hanem valahova jóval közelebb, hogy a maximális mélységélesség tartományt kapjuk.
Az, hogy hol is van ez az érték, amit egyébkény hiperfokális távolságnak is hívnak, függ a blendétől, a fókusztávolságtól és az érzékelő pontjainak méretétől.
Egyszerű dolgod van, ha van az optikán van mélységélesség kalkulátor, ami többféle lehet, (kis ablakos vagy az optikára vésett) de mind nagyon hasonlóan működik. A mi példánkban az optika F11-re van állítva (középső kör). A távolság állító gyűrűt addig kell tekerni, amíg a jobb oldalon az F11-nek megfelelő jelzés a végtelenhez nem ér és már be is állítottad a hiperfokális távolságot. Ekkor a bal oldalon az F11-nek megfelelő jelzésnél ellenőrizheted, hogy a melyik legközelebbi pont ami még élesnek fog látszani a felvételen (jelen esetben kb. 3.8m – bal oldali kör).

Ha nincs akkor használhatsz előre kinyomtatott táblázatot vagy on-line kalkulátort és a kapott értékre kell állítanod az objektíven a távolságot.

Ez a trükk nem csak tájképeknél használható, hanem riport- és utcai fotóknál is, ahol nincs idő távolságot állítani. Ne felejtsd mit mondott minden idők legnagyobb bűnügyi és streetfotósa Arthur Usher Fellig:
Nyolcas rekesz és légy ott
Weegee
Ilyen táblázatot még én is csináltam, mikor katona voltam Kiskunfélegyházán 1994-ben. Bocs, hogy ezzel jövök, csak előtört belőlem a nosztalgia. :)
[…] nem elég gyors (vagy na adj isten nincs) automatikus élesség állítás, tekerd az objektived a hiperfokális távolságra és emlékezz a riport fotósok […]
[…] háklis a szupergyors élességállításra, ráadásul egy 10mm-es optika esetén F4 rekesznél a hiperfokális távolság 1.3m (gyakorlatilag 1m-a világ végéig éles minden), szóval nagyon nem is kell az az […]