Szubjektív – Phase One IQ 280 hátfal

Annak idején direkt olyan Mamiyát vettem, amire nem lehet digitális hátfalat tenni, nehogy elcsábuljak és csődbe vigyem a családot. Most egy ilyen középformátumú hátfalról lesz szó, a PhaseOne IQ 280-asról, amivel kapcsolatban baromi vegyes érzelmeim vannak.

Annak idején direkt olyan Mamiyát vettem, amire nem lehet digitális hátfalat tenni, nehogy elcsábuljak és csődbe vigyem a családot. Azoknak mondom, akik nem annyira járatosak a középformátumú fotózásban, hogy egy ilyen rendszer nagyjából négy részből áll, amik csereberélhetők. Kell hozzá egy gépváz, aminek az elejére jönnek az optikák, a tetejére a különféle keresők és a hátuljára a film magazin vagy a digitális hátfal ami rögzíti a képet. Most egy ilyen középformátumú hátfalról lesz szó, a PhaseOne IQ 280-asról, amivel kapcsolatban baromi vegyes érzelmeim vannak.

Egyrészről 80MP ISO35-ös legkisebb érzékenységgel, amitől a stúdióban olyan fotókat készítesz, hogy össze csinálod magad. Közelében nincs semmi nem középformátumú dolog amit eddig láttam. Iszonyatos dinamika átfogás, pontos és tökéletesen zajmentes kép.

(100%-os nézetért kattints a képre)

Köszönhetően a baromi nagy méretű fotóknak, a fényképezés kissé lelassul vele, ha a géphez hozzákötve dolgozol, de ez egyáltalán nem is baj, sőt én szeretem azt a kis izgalmat amit ez a várakozás hoz. Átlagban 5-10 másodperc kell egy fotónak míg megjelenik a monitoron, addig  beszélhetsz a modellel, kitalálhatod, hogy megismétlitek-e fotót, jó-e a beállítás vagy, hogy merre mentek tovább.

Ha azonban a gépet és a hátfalat kiviszed a stúdióból – túl a komfort zónáján – mondjuk beltérben egy ablaknál fotózol vele ISO400-on, olyan zajos, mintha a tv-ben a Hangyák Háborúja II.-t néznéd. Ezen kívül zabálja az aksit és a memóriakártyát, bár ez egyik sem meglepő. A legjobb amit tehetsz, hogy nem mozdulsz ki vele a stúdióból és terepre egy jó Leica kockás gépet vagy egy pár bazi vakut viszel magaddal, hogy legyen neki sok fény, mert azt szereti.

003Összefoglalva az eszköz nem hibátlan (az élőkép például egyenesen használhatatlan), de olyan élmény vele fotózni, amit nem szabadna senkinek sem kihagynia.

Az új XF rendszer állítólag már kiküszöböli a legtöbb ilyen problémát és ha sikerül kézbe kaparintani egyet egy kicsit hosszabb időre mint múltkor az XF1-et, ígérem írok arról is.

Baráth Gábor
Baráth Gábor

Fotós, szakíró és fordító.

Szerzője többek között az Adobe Photoshop Lightroom, a GIMP könyv és a Furmányos fotós könyv, c. könyveknek, fordítója a következő Scott Kelby műveknek: Photoshop digitális fotósoknak - Új verzió,
Világítsd be! Fotózd le! Retusáld!,
A digitális fotós könyv 5.,
A digitális fotós könyv - Best of
és a
Vakuskönyv fotósoknak.

Articles: 1384

One comment

  1. […] / Tájkép panoráma c. kurzus Peti Péter vezetésével, ahol kipróbálhatod, hogy mit is tud egy IQ280 Phase One hátfal. De ezen felül is rengeteg érdekes program és kurzus vár akkor is, ha csak egy napra […]

Comments are closed.