Tanácsok beltéri fotózáshoz

Ezen kis szösszenet apropóját Gregoriosz (tiszteletbeli falunkbeli és a fotókör lelkes tagja) kérdése képezte. És az az érdekes tény, hogy mindenkitől másféle – néha látszólag egymásnak ellentmondó – válaszokat kapott. Lássunk hát egy rövid összefoglalót az egyes beltérben használható technikákról.

Használj magas ISO értéket

Ez mindig bejön és nem kell hozzá semmilyen kegyszer. Nagy hátránya az erősebb képzaj. Az újabb gépek már elviselhető zajjal dolgoznak ISO 1600-on is, a régiek esetén azonban viszonylag erős zajosodás tapasztalható. Ezért érdemes úgy megválasztani az ISO értéket, hogy 1/60s záridő és az objektívet egy-két rekeszértéknyit lerekeszelve a legkisebb érték legyen.

Ha az objektíved F2.8 as akkor használj F4 vagy F5.6-ot a beállításhoz, így marad egy kis játéktered. Ha teleobjektívvel akarsz fotózni, akkor vedd figyelembe, hogy a minimális záridő a fókusztávolság reciproka, vagyis egy 200mm-es objektívnél 1/200s-os záridőt kell használni az ISO beállításához, különben be fog mozdulni a gép a kezedben.)

Mindezt megúszhatod, ha a fényképezőgéped tud automatikus ISO beállítást. Beltérben majdnem mindig ezt használom, és rekesz előválasztást használok, ha kézből fotózok. (Igen, rekesz előválasztást. Nem, nem manuálisat. Gyorsabb, pontosabb, tisztább, szárazabb érzés és foglalkozhatok a képpel, nem a technikával. Neked is ezt ajánlom, bármit is mondtak a fotós suliban.)

Használj fényerős objektívet

Az előző részből – gondolom – kiderült, hogy annál több lehetőséged van jó képeket csinálni, minél nagyobb az objektíved fényereje (F érték). Ha nem akarsz túl sokat költeni objektívre, nagyjából 30 000 – 50 000 Ft körül lehet kapni újonnan 50mm F1.8 objektíveket bármilyen rendszerhez, ami nagyszerű koncert és egyéb beltéri fotók készítéséhez. Ezeknek, ha nem rekeszeled le őket elég kicsi a mélységélességük, ami kifejezetten előny portrék esetén.

Persze használhatsz szűkebb rekeszt is, de vedd figyelembe, hogy ha F2.8 (mondjuk ISO 1600) helyett F5.6-ot szeretnél használni, akkor az ISO 6400-at kell kiválasztanod a jól exponált fényképhez. Ez már szemcsézettségben nagyon nagy különbség.

Canon 50mm F1.4 – F2.0 // 1/125 // ISO 4000

Használj vakut

Ha nincs elég fény, csinálni kell. Persze csak ha engedik. Erre való a rendszervaku, melynek felhasználási módja alapvetően kétféle. Az első mód amikor a vaku feje előre néz, a másik amikor felfelé. Felfelé csak akkor célszerű irányítani, ha normális magasságú (max. 3m) a plafon és lehetőleg fehér. Ilyenkor a plafon hatalmas derítőlapként funkcionál, vagyis szép selymes árnyékokat fogsz kapni.

Ha nem tudsz a plafonról deríteni, akkor használj diffúzort és két dologra próbálj meg figyelni. Az első, hogy ne legyen nagyon közel a fal a témához (válassz olyan szöget, ahonnan nem lesz), mert ilyenkor baromi éles árnyékok rajzolódnak a falon. A második, hogy az előtérben ne legyen semmi, mert az ki fog égni.

Mindkét esetben használhatsz TTL fénymérést, de előtte tégy pár próbát. Ki fog derülni, hogy mennyi expozíció korrekcióra van szükség az adott helyzetben (ha szerencséd van semennyire).

Ha kisvakuval dolgozol, tolhatod rekesz előválasztás módban, de sokkal nagyobb mozgástered van, ha manuálisra váltasz. Ilyen esetben a rekeszt tetszőegesen állíthatod, de ami a záridőt illeti vedd figyelembe, hogy minél tovább van nyitva a zár annál több környezeti fény fog keveredni a vaku fényével (vagyis annál világosabb lesz az a rész amit nem a vaku világított meg).

És nem győzöm hangsúlyozni olvasd el a vaku és a gép használati útmutatóját is. Meg fogsz lepődni mennyi érdekes dolog van bennük :-)

Végezetül az utolsó tipp: vaku használatakor az ISO-t állítsd a legnagyobb értékre, ahol még nem zavaró a zaj, mert így jóval tovább fogják bírni az elemek és a vaku is gyorsabban töltődik újra.

Ha szeretnél többet megtudni a vakuk használatáról, ajánlom az addendum a vakus könyvhöz c. bejegyzést.

Default image
Baráth Gábor

Fotós informatikai szakíró és fordító.

Szerzője többek között az Adobe Photoshop Lightroom, a GIMP könyv és a Furmányos fotós könyv, c. könyveknek, fordítója a következő Scott Kelby műveknek: Photoshop digitális fotósoknak - Új verzió,
Világítsd be! Fotózd le! Retusáld!,
A digitális fotós könyv 5.,
A digitális fotós könyv - Best of
és a
Vakuskönyv fotósoknak.

Articles: 1351

6 hozzászólás

  1. A magyarázat a következő: tegyük fel, hogy ISO100 esetén a vakunkal teljes teljesítménnyel kell villanni, hogy jól kivilágítsa a témát. Ha ISO400-at állítasz be, akkor nyersz 2FÉ-et, vagyis a vakunak csak 1/4 teljesítménnyel kell villannia. Így gyorsabb a kondenzátor újra töltődése és kevesebb energia kellett a kép készítéséhez is.

Leave a Reply