Tippek fekete fehér képek készítéséhez digitális géppel

Fotózz RAW-ban

Biztos sokan vagytok úgy vele, hogy amikor belenéztek a keresőbe fogalmatok sincs, hogy fog festeni a kép fekete fehérben. Ilyenkor sokat segít, ha bekapcsolod a géped fekete fehér üzemmódját, úgy hogy RAW-ban fotózol. Ebben az esetben a nézőkép fekete fehér lesz, vagyis azonnal látod, hogy hogy fog kinézni a kép monokrómban, de a RAW kép (nyilván) nem változik meg, így később a színes képből tudsz sokféle módszerrel fekete fehéret csinálni.

(Itt jegyzem meg, hogy a GIMP.fotósoknak c. könyv fekete fehér átalakításról szóló fejezete szinte kész, ha lesz egy kis időm publikálom is. Az fsf.hu-nak köszönhetően a fejezet ingyenesen letölthető lesz.)

Drámai ég

A szűrők úgy működnek, hogy csak a saját színüknek megfelelő színű fényt engedik át a többit visszaverik. Azért szoktak a fekete fehér tájképeken vörös szűrőt alkalmazni, hogy az ég sokkal kontrasztosabb legyen. Ha nincs kéznél vörös szűrőd, később csatornakeverőben ez 100% vöröset és 0-0% zöldet és kéket állíts be és a vörös szűrő hatását éred el. Persze ez csak alapbeállítás, tetszőlegesen finomhangolható később. A Photoshopban találhatsz fekete fehér adjustment layert, ahol megvannak a különböző szűrőknek megfelelő beállítások. Lightroom esetén letölthető presetek vannak amik szimulálják a főbb fotózásban használatos szűrőt, közöttük a vörös két árnyalatát is.
Az eredeti kép nem túl izgalmas éggel

Fekete fehérré alakítás a vörös szűrő használatával

A többi szűrő hatását is érdemes kipróbálni és némiképp alakítani rajta, ha nem felel meg az elvárásainknak. Szerencsére digitálisan nagyobb szabadságunk van mint az analóg technika idején volt.

Márványszobor

Portrék esetén, ha szoborszerű hatást szeretnénk elérni, érdemes sárga vagy narancs szűrővel próbálkozni. A sárgánál a száj és a bőr kontrasztja erősebb, a narancsnál lényegesen kisebb lesz, de mindkét esetben elmosódnak a pórusok és bőrhibák kontrasztjai.

Sárga szűrő hatása (Modell: Nyavádi Ágnes)

A zöld és kék szűrő előhozza a szeplőket és a bőrhibákat, ezért csak olyan esetben alkalmazzuk, amikor tudjuk, hogy nem ver agyon a modell, ha meglátja a róla készült képet.

Baráth Gábor
Baráth Gábor

Fotós, szakíró és fordító.

Szerzője többek között az Adobe Photoshop Lightroom, a GIMP könyv és a Furmányos fotós könyv, c. könyveknek, fordítója a következő Scott Kelby műveknek: Photoshop digitális fotósoknak - Új verzió,
Világítsd be! Fotózd le! Retusáld!,
A digitális fotós könyv 5.,
A digitális fotós könyv - Best of
és a
Vakuskönyv fotósoknak.

Articles: 1383