Tippek helyszíni portréfotózáshoz

A múlt héten voltunk A.-val pár portrét készíteni egy weboldalhoz és erről eszembe jutott pár dolog amit megosztanék veletek. Mivel ilyenkor a legtöbb esetben improvizálni kell érdemes sok mindenre felkészülni. Itt, a hely nem volt túl sok, viszont cserébe fény se volt.

untitled0001
A végső felvétel minden beavatkozás nélkül Lightroomból exportálva.

Váz és objektív

Érdemes egy APS-C szenzoros gépet használni egy jobb 50-100mm gyújtótávolságú fix optikával. vagy egy full-frame vázat egy 85mm-135mm fixel. (Én az elsőt preferálom, mert a Canon F1.4 50mm egy nagyon jó optika és mivel full-frame-en úgyis kell egy normál objektív, az már megvan. De egyébként is egy tűrhető 50mm-es oprikát már pár tízezer forint körül is kapsz és van egy jó kisteléd portrézni.) Az itt látható kép nagyjából 1,5m-ről készült egy Canon 60D-vel és egy Canon 50mm F1.4-el F5.6-on.

Ezen felül, ha tudsz érdemes egy állványt is használni, hogy a képkivágás nagyjából ugyanolyan legyen az összes fotón. Mivel most a modellek álltak és az állvány sem fért már el, ettől eltekintettem, így viszont a végén elég sok dolgom volt, amíg a Lightroomban összehoztam a képeket.

Világítás

Sokan most meg fognak kövezni, de én szeretem a legkevesebb cuccot cipelni és ezért mindig arra törekszem, hogy a lehető legegyszerűbb világítást használjam. Ezért vittem magammal egy rendszervakut, vakukioldót, egy állványt valamint egy pici szoftboxot és egy ernyőt, no meg egy „ötazegyben” derítőlapot. (Általában, ha csak lehetséges keresek egy északi fekvésű ablakot ami nagyszerű lágy fényt ad portékhoz és maximum deríteni kell egy kicsit. Mivel az itt nem volt a következő felállásban fotóztunk.)

lighting-diagram-1422367278

Háttér

A háttér sokféle lehet, de általában érdemes egy olyan homogén felületet választani, ami elé 1-2m-rel odaállítható a modell. Erre azért van szükség, hogy a vaku fénye által vetett árnyék ne látsszon a fotón.

Jelen esetben egyrészt nem is volt ennyi hely, másrészt észrevettem egy mattüveg ajtót, amin átszűrődött a belső világítás fénye, ami elég volt ahhoz, hogy kioltsa az árnyékot. Innentől csak az volt a feladatom, hogy megtaláljam a vaku fényének és a háttérből jövő világításnak a megfelelő egyensúlyát. Vagyis addig játszottam a záridővel (1/25s lett a végén), amíg a megfelelő hatást nem kaptam. A fehér narancs színátmenetet a villany- és a vakufény színhőmérsékletének különbsége okozza.

A hatás eléréséhez szükségem volt arra, hogy a vaku fénye megvilágítsa az ajtót de elég gyorsan el is halványuljon, vagyis az ajtóhoz viszonylag közel helyeztem el és az ernyőt használtam, mert a szoftbox jobban irányította volna a fényt és nekem most pont a kiszóródásra volt szükségem.

Baráth Gábor
Baráth Gábor

Fotós, szakíró és fordító.

Szerzője többek között az Adobe Photoshop Lightroom, a GIMP könyv és a Furmányos fotós könyv, c. könyveknek, fordítója a következő Scott Kelby műveknek: Photoshop digitális fotósoknak - Új verzió,
Világítsd be! Fotózd le! Retusáld!,
A digitális fotós könyv 5.,
A digitális fotós könyv - Best of
és a
Vakuskönyv fotósoknak.

Articles: 1383