A hetedik…

…na ezt elrontottam, nem önarckép lett. Reggel a parkolóból kifelé verőfényes napsütés fogadott, szóval egy kb. húsz másodperces expozíció és 2:15 hívás után ezt a képet kaptam. Mivel érdekelt (és remélem téged is érdekel), hogy milyen minőségű képeket lehet így készíteni, készültem egy kis elméleti fejtegetéssel is.

Unicum kamera #7 – garázskijárat (Csak megjegyzem, hogy még mindig ott van az a fránya világos csík a szélén…)

De először is lássuk, hogy mit tud az Unicum kamera jelenlegi objektívje. Hogy ezt megítélhessük, 1200 dpi-vel (ami egy 40x60cm-es nyomdai minőségű fotót eredményez) beszkenneltem a kép egy részletét.

1200 dpi, 500x500px, 100%

Nos azt gondolom, hogy a kontúrélesség egyáltalán nem rossz, főleg, hogy csak egy egyszerű folytonossági hiányról beszélünk, de ítéld meg magad. Vannak azonban bizonyos fizikai szabályok amelyek meghatározzák, hogy milyen éles is lehet egy ilyen fotó.

Ha csak a geometriai optikát ismerjük, azt gondolhatnánk, hogy minél kisebb blendenyílással dolgozunk a kép annál élesebb lesz. Szélsőséges esetben, ha a lyuk pontszerű borotvaéles képet kellene kapnunk a leképezett dologról.

Ha csak a geometriai optikát vesszük figyelembe a tárgy pontjai egyre kisebb foltokkká képződnek le, ha a blende méretét csökkentjük, ezáltal nőni kellene a kép kontúr élességének

Itt jön azonban a képbe Huygens és Fresnel munkássága és róluk elnevezett elmélet a fény hullám természetével kapcsolatban. A valóságban a fény kettős (részecske és hullám) természete miatt nem a geometriai optikában megismert egyenes vonalban terjed, hanem bizonyos esetekben úgy viselkedik mint a vízben a hullámok. A mi esetünkben amikor a blendéhez ér, nem nyílegyenesen megy át rajta, hanem behatol a mögötte található területre és egy interferencia nevű jelenség keretében különböző, szép ábrát rajzol.

A kép élessége a lyuk méretének függvényében

Szóval úgy néz ki, hogy a jelenlegi lyuk az optimális méret környékén kell legyen, talán egy picit nagyobb, de annyi baj legyen. Sokkal élesebb képet nem igen várhatunk tőle.

Baráth Gábor
Baráth Gábor

Fotós, szakíró és fordító.

Szerzője többek között az Adobe Photoshop Lightroom, a GIMP könyv és a Furmányos fotós könyv, c. könyveknek, fordítója a következő Scott Kelby műveknek: Photoshop digitális fotósoknak - Új verzió,
Világítsd be! Fotózd le! Retusáld!,
A digitális fotós könyv 5.,
A digitális fotós könyv - Best of
és a
Vakuskönyv fotósoknak.

Articles: 1384