Milyen belépő szintű tükörreflexes gépet vegyünk?

Tegnap, miután ily kiválóan összefoglaltam gondolataimat a kompakt gépekről, a szokásos péntek esti találkozón egyik barátom nekem szegezte a kérdést, hogy milyen gépet vegyen a két gyerek és egy feleség (már nem emlékszem pontosan melyik) által leamortizált masina helyett. Na fentem a fogam, hogy elég lesz egy URL-t odaböfögni, de kiderült, hogy Ő adna a minőségre, viszont szüksége lenne a zöld a gombra is, ami mindent beállít helyette.

Zöld gomb minden fényképezőgépen van, viszont ha ez fontos valakinek az azt jelenti, hogy nem igazán fogja kihasználni azt a tudásbeli különbséget, ami egy belépő szintű és egy félprofi váz között van. Vagyis ilyenkor érdemes belépő szintű vázat választani. Canon és Nikon esetén is, minél kevesebb 0 van a névben annál profibb a gép vagyis nézzük elsőre olyat aminek a nevében sok nulla van :-)

Mivel minden bizonnyal ez az első ilyen géped lesz, érdemes kitben gondolkodni. A mai kittobjektívek elég olcsók és általában van már bennük valamiféle képstabilizátor, ami kezdőknek nagy segítség. (Ezzel rossz fényviszonyok között két fényértéket nyerünk, ami azt jelenti, hogy egy F5.6 fényerű képstabilizátoros objektívvel úgy tudunk fényképezni bemozdulás nélkül mintha F2.8-as lenne.)

Ha nem akarsz kitobjektívet, megveheted a vázat magában is, ilyenkor azonban mindenképp kell venni legalább egy objektívet – már ha fotózni is akarsz. Az úgy nevezett utazó objektívekről (18-250mm és hasonlók) lebeszélnélek, mert a nagy zoom átfogás miatt rendkívül erős torzításra számíthatsz és te, ne felejtsük el, a minőség miatt választottad a tükörreflexes gépet. Arra a kérdésre pedig, hogy elsőre mit vegyél kitobjektív helyett itt találsz választ.

Amit az objektívekről tudnod érdemes, az az, hogy ezeken a vázakon az objektíveken feltüntetett fókusztávolság nem a valódi fokusztávolságot fogja takarni, ugyanis ezekben a gépekben lévő érzékelők kisebbek mint a kisfilmes képkocka. A Canon esetén 1.6, a Nikonok, a Pentax és a Sony/Minolta esetében 1.5x-es szorzót kell alkalmazni, míg az Olympus kamerák 2x-es szorzóval dolgoznak. Ez, az egyik oldalról azt jelenti, hogy a tájképek esetén bajok lesznek a nagylátószöggel, másrészt viszont a teleobjektív, mondjuk marárfotózásnál „messzebbre fog hordani” mint egy normál filmes kamerán.

Ha megnézünk egy 18-55mm-es kitobjektívet, az nagyjából olyan képet rajzol egy ilyen ASP-C szenzoros vázon, mint egy 28-80mm-es Leica kockán. Általában ilyen 28-80mm-es objektíveket adtak a régi filmes tükörreflexes gépekhez is. Ha már itt tartunk még egy fontos dolgot el szeretnék mondani és ez a fix 50mm-es objektívek kérdése. Filmes gépen ez az a látószög ami a legjobban megfelel az emberi szem által látott képnek. Ez az oka annak, hogy a régebbi filmes kamerákat ilyen objektívekkel adták. Sajnos azonban – köszönhetően a kisebb szenzorméretnek – ez ezeken az olcsóbb digitális tükörreflexes vázakon már nem igaz. Itt ennek egy kb. 30mm-es fókusztávolságú objektív felel meg.

A típus választásban – ha az első tükörreflexes géped lesz – szigorúbb volnék mint a kompaktoknál és csak Canon vagy Nikon gépet választanék. (Ha már volt Minoltád, vagy Pentaxod és vannak jó objektíveid akkor érdemes esetleg Sony vagy Pentax kamerának utánanézni.)

Ami nagyon fontos, hogy menj el és vedd kézbe a gépet. A mai belépő szintű vázak általában kicsi, női kezekre tervezettek. Csak olyat vegyél meg aminek kényelmes a fogása és a kezelőszervek neked elérhető helyen vannak. Egy ilyen váznál nem feltétlenül baj ha nehéz. Hülyén hangzik, de pontig minél nehezebb annál könnyebb stabilan tartani, hogy bemozdulás mentes képet készíts, hiszen a kezed remegését nehezebben veszi át.

Ha kiválasztottál néhány típust, itt érdemes megnézni a tesztet róla, de ezek a gépek minőségben nagyjából hasonlóak. A váz általában jóval kevesebbet számít a képalkotásban mint az üveg, vagyis egy profi géppel és egy kitobjektívvel kb. ugyanolyan képet fogsz csinálni, mint egy belépő szintűvel és egy kitobjektívvel. A különbség a vázakban inkább a finomhangolhatóságban és a tudásban van, amit mint ahogy írtam az elején nem fogsz észrevenni.

Itt inkább arról van szó, hogy melyik márka mellé teszed le a voksod, hiszen utána ehhez fogod venni az objektíveket és a kiegészítőket. Ezért is mondtam, hogy vagy Canon vagy Nikon, mert ezekhez némileg nagyobb a választék mint a kisebb kevésbé vásárolt márkákhoz, ha később bővíteni akarsz.

Default image
Baráth Gábor
Fotós informatikai szakíró és fordító. Szerzője többek között az Adobe Photoshop Lightroom, a GIMP könyv és a Furmányos fotós könyv, c. könyveknek, fordítója a következő Scott Kelby műveknek: Photoshop digitális fotósoknak - Új verzió, Világítsd be! Fotózd le! Retusáld!, A digitális fotós könyv 5., A digitális fotós könyv - Best of és a Vakuskönyv fotósoknak.
Articles: 1349

11 hozzászólás

  1. Mint hogyha én írtam volna. Vagyis nem. Én csak a Nikont kínáltam volna választéknak, de csak azért, mert a Canonnál gyatra az objektívkínálat. :)

  2. Ezt dicséretnek veszem. Amúgy az objektívekkel kapcsolatban annyiban igazad van, hogy nagyon jó alapobjektív (mondjuk egy L-es 17-70mm-es) nemigen van, de ez egy másik bejegyzés témája lesz. Nem tudom, ez hogy van Nikonéknál.

  3. Az ára ugyan elég riasztó egyelőre, de a jövőben a mikro 4/3-ad is jó alternatíva lehet az igényesebb kicsit-hobbi fotósoknak.
    Nálam úgy merülne fel a kérdés, hogy mit lehet kihozni max. 150e Ft-ból. (váz+alapobjektív)
    Ezt végiggondolva nálam a Pentax k-x és a Panasonic g1 maradt. A Nikonok közül árban jó lenne a d3000, de szerintem rosszabb, mint a k-x, Canonon meg nem is gondolkodtam, bár ott a 450d lehetne.

  4. gregoriosz: egy 20D szerintem kb. 70-75e Ft, kitobjektívet kapsz 10e-körül használtan (egy felesleges nekem is van:-) A 20D egy jól nyúzható gép, össze sem hasonlítható a 450d-vel. Szóval ezt 100eFt alatt ki lehet hozni, igaz használtan.

  5. ilyesmin még nem gondolkodtam. Igaz, általában nem szeretek használt elektronikai cuccot venni. De megfontolandó.

  6. Remek cikk köszi! Én épp most állok az első digitális tükörreflexes vásárlás előtt. (Korábban egy régi Zenitem volt, azután pedig Canon powershot kompakt.) Érdekelne a véleményetek a Pentax k-x ről. Miért nem ajánlott a Pentax, Sony? Köszi. :)

  7. @Dávid: egyszerűen csak arról van szó, hogy jóval kevesebbet adnak belőlük ezért nehezebb hozzáértőt/utángyártott – tehát olcsóbb – kiegészítőt szerezni hozzájuk. Ezen a szinten a Sony és a Pentax is megfelelő minőségű kamerákat készít. Mindkettőhöz vehetsz régi (Minolta/Pentax) objektíveket is, szóval ez sem akadály. Annak idején én is kacérkodtam egy Pentax-szal, de aztán mégis a Canont választottam, mivel a Canon CMOS érzékelőjének jobban tetszett a képe.

  8. @Dincsi: Köszi! Nekem is szimpatikus a Canon. Nyilván kézbe véve, kipróbálva sok minden eldől.

  9. Szerintem érdemes a pixinfo.hu -n átnézni a dolgokat, ott vannak tesztek és más fontos infók is.
    Amúgy a Pentax k-x nekem is szimpatikus, És olyasféleárban ott van a Nikon d3100 és a Canon 1100d.

Comments are closed.