
A legjobb ajándék egy fotósnak!
Karácsonyig ingyen szállítással!
5250.-
A szerkesztő megjegyzése: Kedves barátom,
Kezdhetném ott, hogy Talbot… Beszélhetnék a növényekben található különböző anyagokról, amik majd hozzásegítenek minket a végtermékhez… Tárgyalhatnánk a kémiáját is ennek a történetnek, de most ez nem erről szól.
Annyira azért kitérek, hogy ez egy eljárás melyben nem feltétlenül használunk vegyszert. Előhívóra nincs szükségünk, fixálásra különböző elképzelések léteznek. Hitvallás ez kérem, mint a tökfőzelék és a kapor esete. Jómagam azt vallom, hogy ez a Napocska alkotása és ameddig marad, addig marad.
Na azért nem hagyom kint az asztalon egész napra, rendszeresítettem egy fekete zsákot, amiben tárolom a kész alkotásokat. Lehet fixálni, de próbáljuk meg elkerülni a modern, „Rapid” fixíreket, ezek nagyon erősen befolyásolják a képet, fakíthatják. Valami egyszerűt válasszunk inkább. Nátrium-szulfit a legjobb erre és tényleg legyen híg. Ha töményebb vagy modern fixírrel dolgozunk, fakulni fog a kép.
De akkor, hogy rögzíthetjük az idők végezetéig? Hasonlóan a Szolarográfiához, itt is annyira sok fény éri a képet, hogy igazából miután kivettük a keretből, a szobában alap fénynél túl sok baja nem lesz. Persze nem fogjuk órákig elől hagyni.
Ma már könnyedén reprózhatjuk műveinket, hiszen csak bedobjuk őket a szkennerbe és láss csodát, kép született. Kb. 3-4x alkalmasak a beolvasásra, de mindegyik olvasás ront a minőségen. Sőt ha lassan olvas a szkenner, meg-meg áll „útközben”, akkor nálam volt olyan kép ahol látszott és fizikálisan is beleégetett a lapba a szkenner fénye ;) valószínűleg a kikísérletezett fixír ezen azért segíthet.
Izgalmas eljárás. Benne van a véletlen, az ismeretlen esetlensége, ugyanakkor mégis csak egy kontakt eljárás. A legegyszerűbb otthon is elvégezhető eljárásnak eddig a cianotípia bizonyult, de mostanra már nyugodtan állíthatom, hogy a Lumen printnél egyszerűbb másolási eljárás nincs.
Most pedig mutatok pár példát, amitől remélem megjön a kedvetek a kísérletezéshez.
Nem volt nagyobb papírom így mozaikot készítettem a nagyobb növényeknek illetve egy virág kollázs is készült. Ezek a kedvenceim. A 3. képen, balra alsó sarok, valószínűleg felakadt és máshogy kapott fényt, illetve a 24×30 cm-es Orwo negatív is kicsit felhullámosodott a melegtől. Ez okozhatja az összevissza magenta foltosodást.
Reggel sétáltam és egy rakás sitt között megláttam 2 röntgenfelvételt. Elhoztam. Levilágíttattam a nappal. Röntgenfilmmel is működik. A nagyobbik kép RC papírra készült, jellemzően Narancsos-Barnás a színe, a másik kettő lejárt Forte barrit papírra, melyeknek jellemzően Kék a színe.
Polaroid 665 -ből megmentett negatívokat tettem Forte Barrit papírra. Elég gyengén exponált negatívokról beszélünk, adtam nekik 2,5 órát a napon, hátha. Itt láthatjátok az eredményt.
Régebbről vannak „szendvicselt” negatívjaim. Őrizgetem őket, de eddig nem találtam nekik felhasználást. Ebben a Napfény-exponálásban sikerült életre keltenem őket :)
Normál RC papíron voltak a Muskátlik kihelyezve. Nem vettem észre, hogy az egyik alatt kettő papír volt betéve, összeragadtak valószínűleg. Így lett egy árnyékmásolatom is az eredetiről :)
Hallottam kísérletről, ahol mindenféle háztartásban megtalálható kenceficével kezelték a lapot használat előtt. Ezek is különféle „effekteket” okoztak még út közben. Jómagam csak a vízzel és más konyhában megtalálható, szójaszósz + citromlé + só vizes elegyével kenegettem meg a lapokat.
Klasszikus Rózsa kompozíció RC papíron. A foltosabb be lett spriccelve vízzel.
Vegyes képek, melyekkel kísérleteztem.
Az első két sorban ORWO FO65 Ortho filmre készült képek voltak, ezek a hordozó vastagabb feketéi miatt jobban bírták, hogy a nap telibe megsüti. Az erdős kép is ez az anyag, de ő „csak” 1 órát volt kint. A 4. kép Foma nyersanyag és szintén 1 óra volt.
Az utolsó 2 csak érdekesség kép került ide, rápróbáltam, de ők alapvetően rosszul exponált kockák és elég sokat utána kellett nyúlni a szkenneren (csak a görbékkel kontrasztokkal variálok).
Szép fényeket!