Tempor zár javítás

Van egy kedvenc idézetem egy filmből: “Ha Houdini meg tudta csinálni, én is meg tudom csinálni”.

Ahogy azt írtam az előző bejegyzésben, szükségem lenne egy jól működő zárra a Instax hátfalhoz, így nekiálltam a betegeskedő Tempor javításának.

Ilyen fura alkatrészekből áll egy központi zár. Jobbra lent látható az óraszerkezet, ami még több alkatrészből (rugó, fogaskerék, stb.) áll.

Először arra gondoltam, hogy egy kis olaj meg fogja oldani a problémát, de mint az kiderült, sajnos ez ebben az esetben nem így van. (Sőt, ha eltúlzod az olaj mennyiségét, rákerülhet a központi zár lamelláira, és – hiszed vagy nem – összetapasztja őket, úgyhogy ez kerülendő. Ezért aztán érdemes kiszedni az óraszerkezetet mielőtt mindent összekensz.)

A szétszerelés első lépéseinél semmi olyat sem tapasztaltam, ami oka lehetett volna a problémának, viszont a működtető mechanika szétjött. Jó, gondolhatnád, hogy a szétszerelésnél ez nem igazi probléma, viszont így ott álltam egy sor fém szirszarral, ami látszólag nem illett sehova. Ezek fele fura alakú fémtárgy, a másik fele rugó. (Ha elfogadsz egy tanácsot, úgy teszed le az alkatrészeket, hogy tudd melyik rugó melyik bizbaszhoz tartozik, így órákat spórolhatsz meg.)

Ezen a ponton kénytelen vagyok beszúrni egy megjegyzést: ha annyi ideig kell tanulmányoznod egy ilyen zár szerkezetet mint nekem, – hogy rájöjjek, hogyan működik – kiderül, hogy zseniális fószerek tervezhették és az is nagyon ügyes kellett legyen aki összeszerelte. Kis fém vájatok vezérlik a különféle záridőket, a fura alakú dolgok összeakadnak a zár felhúzásakor és az exponálógombbal lehet szétakasztani őket, szóval egy csoda az egész.)

Mivel szerettem volna összeszerelni, elkezdtem tanulmányozni, hogy hova lehet a rugókat beakasztani, a fém cuccokon és a házon és addig legóztam, amíg minden a helyére került és a zár ismét működött. (Legalábbis annyira mint előtte.)

Ez ugyan egyszerűnek hallatszik, de nagyjából egy órát vett igénybe, mert amikor egy-egy próbálkozás megfeneklett, akkor ismét szét kellett szedni mindent. A jó hír az, hogy az utolsó alkalommal egy-két perc alatt megvoltam már.

Ezek után ismét szétszedtem és ez alkalommal kiszereltem az óraművet is. Ekkor derült ki, hogy a problémát valójában két kis fogacska letörése okozta. Gondolom valamelyik tulajdonos erőltette amikor beakadt és a három tized milliméter vastag (vagy inkább vékony) fogak megadták magukat. Ha bárkinek van ötlete, hogyan lehetnek ezeket pótolni, vagy ki tudná legyártani, szóljon, mert most itt áll szegény a fiókban szétszerelve.

Alul látható a két fog hiány a körcikk alakú fogaskeréken